Als hoogleraar terug naar je eigen basisschool

Vertellen over je onderzoek op je oude basisschool: hoogleraar Immunobiologie Annemarie Meijer gaf een gastles aan leerlingen in groep 7 ter gelegenheid van de dies natalis van de Universiteit Leiden. Maar liefst honderd hoogleraren deden mee aan het evenement Meet the Professor op 7 februari.

Leerlingen meten professor Meijer tijdens 'Meet' the Professor

Hoe een professor eruitziet

‘Ik voelde mij best trots om daar nu met zoveel plezier te staan vertellen. Het gebouw was nog niets veranderd behalve dat ze nu smartboards hebben’, aldus Annemarie Meijer, hoogleraar Immunobiologie bij het Instituut Biologie Leiden. Op de Oranje Nassauschool in Den Haag vertelde ze over afweer tegen ziekmakende bacteriën, en hoe ze met zebravislarfjes onderzoek doen naar afweercellen. ‘De kinderen hielden niet op met vragen en dat was ongelooflijk leuk. Van te voren hadden de kinderen tekeningen opgestuurd van hoe zij dachten dat de professor er uit zou zien. Daar zaten nogal wat mannen bij met baarden of met wilde haren. Maar, opvallend, er was ook prachtig schetsje van een professor die zo sprekend op mij lijkt dat ik bijna niet kan geloven dat het toeval is.’

‘Ik kwam in toga de klas binnen en één van de kinderen riep uit: “Bent u de professor, waar is uw witte jas?”’

Zebrastrepen en legostenen

Een andere gastles in Den Haag vond plaats bij Daltonschool De Vijver. Hoogleraar Mathematische biologie Roeland Merks legde aan de hand van legostenen uit hoe zebrastrepen ontstaan. Met een dobbelsteen, legostenen en simpele regels leerden de kinderen stapsgewijs over zelforganisatie en kwamen via complexere regeltjes tenslotte uit bij patronen van stippen en strepen. ‘Het enthousiasme van de kinderen was echt heel aanstekelijk', aldus Merks. 'Een meisje kwam me nog speciaal bedanken en een jongetje vroeg me na afloop mijn handtekening’. Merks is zelf ook enthousiast over het initiatief: ‘Ik vond het hartstikke leuk om zoiets te doen, en wie weet breng je iemand op een idee’.

Fluitende vogels

Van de honderd Leidse hoogleraren die deelnamen aan Meet the Professor, deden vier professoren van het Instituut Biologie Leiden mee. Naast Meijer en Merks ging hoogleraar Biologische chemie Nathaniel Martin op pad en legde op een basisschool in Oegstgeest uit wat een professor doet. Hij vertelde over zijn onderzoek naar nieuwe antibiotica en nam scheikundeproefjes mee voor de leerlingen. In Den Haag wist hoogleraar Gedragsbiologie Care ten Cate zijn klas te boeien met een les over de zang en het gedrag van vogels: hoe onderzoek je dierengeluiden, en wat betekenen liedjes? De leerlingen uit groep 7/8 van Winford in Den Haag zullen vast nog eens terugdenken aan deze gastles wanneer ze vogels horen fluiten.

Foto's: Hielco Kuipers