Jelle van Buuren in het Reformatorisch Dagblad over terrorist Tobias R.

Woensdag 19 februari jl. schoot in Duitsland terrorist Tobias R. negen mensen dood van buitenlandse afkomst. Vreemdelingenhaat was een motief voor de dader. Toch kan je volgens dr. Jelle van Buuren dader Tobias R. niet in een bepaald hokje plaatsen. Van Buuren is kenner van het rechts-extremisme en reageert in het Reformatorisch Dagblad op de passages van Tobias R.

Psychiatrische problemen

Iemand met psychiatrische problemen kan óók een rechts-extremist zijn’ zegt dr. Jelle van Buuren, Universitair docent aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. De verhalen van terrorist Tobias R. zijn niet logisch en niet samenhangend. ‘De man schrijft racistische teksten. Politiek zit hij in rechts-extremistische hoek. Tegelijkertijd is zijn manifest doorspekt met complottheorieën. Verder is Tobias R. waarschijnlijk paranoïde. Hij zegt dat hij zijn hele leven wordt achtervolgd door inlichtingendiensten. Zijn briljante ideeën zouden zijn afgepakt door anderen. Dat alles lijkt erop dat de man kampte met psychiatrische problemen’. Toch zegt Van Buuren dat je Tobias R. niet in een bepaald hokje kunt plaatsen als bijvoorbeeld een rechts-extremist. Dat is ook niet de essentie van de gebeurtenis en het debat.

Overeenkomsten Anders Breivik

Op de vraag of er overeenkomsten zijn tussen Tobias R. en Anders Breivik, die in Noorwegen 77 mensen vermoordde, zegt Van Buuren dat in principe beide zaken uniek zijn, maar er wel degelijk overeenkomsten zijn te vinden: ‘Beide mannen deelden een soort politiek manifest met allerlei samenzweringstheorieën. Anders Breivik putte nogal uit ideeën van de extreemrechtse alt-rightbeweging. Een overeenkomst is ook dat beide terroristen persoonlijke verhalen vertellen’. Daarnaast delen Tobias R. en Breivik de haat naar vrouwen, die volgens Van Buuren vaker te zien is bij alt-rightbeweging. Aanhangers van deze beweging zien feministen als een vloek voor de maatschappij en zijn tegen de rechten voor lhbt’ers.

Lees het volledige artikel op de website van het Reformatorisch Dagblad.

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.