Beter voetballen dankzij data-mining

Positionele data gebruiken om te bepalen welke tactieken leiden tot een succesvolle aanval? Rens Meerhoff, onderzoeker van het Sport Data Center binnen het Leiden Institute of Advanced Computer Science, werkt al een aantal jaar aan het gebruik van data-mining om voetbaltactieken te analyseren. In het Friesch Dagblad vertelt hij over het belang van data in de voetbalwereld.

Positionele data

Samen met wetenschappers in Nederland en Brazilië werkt Meerhoff aan het project ‘The secret of playing football: Brazil versus the Netherlands’. Dit project maakt gebruik van positionele data, dat inzicht geeft in de posities van de spelers en de bal op elk moment van de wedstrijd. Door deze gegevens te gebruiken kan hij eigenschappen van het voetbalspel ontdekken die het meest succesvol zijn om de bal in het zestienmetergebied te krijgen.

Live data-analyse

Data wordt nu vooral gebruikt ter ondersteuning en bevestiging van wat de analisten van eredivisieclubs zeggen. Meerhoff denkt dat dit over tien jaar wel anders kan zijn: ‘Uiteindelijk krijgt de staf wellicht realtime informatie om mee te werken. Op basis van de zulke live data kan een coach een signaal krijgen dat er iets moet gebeuren.’

Lees het volledige interview op de website van het Friesch Dagblad.