Banner CML windmolens

Vragen over duurzame energie? Stel ze op ons publiekssymposium

Branden in Australië, smeltende poolkappen en warme winters in Nederland: de periode tussen 2010 en 2020 ging de geschiedenisboeken in als het decennium waarin we de gevolgen van de klimaatverandering écht gingen zien. Valt het tij nog te keren? We praten erover tijdens het publiekssymposium op 20 februari.

Veel klimaatwetenschappers hadden het al voorspeld, maar nu blijkt het ook uit allerlei waarnemingen: de aarde warmt gestaag op. Met name sinds de jaren tachtig gaat het hard, en het einde lijkt nog lang niet in zicht. 'Dat de polen sterker opwarmen, dat de stratosfeer afkoelt, dat er meer waterdamp in de dampkring komt: alles wat men in de jaren zeventig al voorspelde, is in feite uitgekomen,' zei een hoogleraar Aardwetenschap onlangs tegen de Volkskrant.

Volgens experts moet de wereldeconomie vanaf 2050 op duurzame energie draaien als we de opwarming een halt toe willen roepen. Gaat dat lukken? Tijdens een publiekssymposium over duurzame energie op 20 februari vertellen onze wetenschappers over de laatste stand van zaken in hun vakgebied. Tijdens deze dag kunnen geïnteresseerden – ook als zij niet aan de Universiteit Leiden studeren of werken – in gesprek met de wetenschappers over het urgente onderwerp.

Publieke perceptie

De overstap naar andere energiebronnen heeft grote gevolgen voor onze woonomgeving. Psycholoog Emma ter Mors vertelt tijdens het publiekssymposium over publieke perceptie rondom energieprojecten. Waarom zijn veel mensen bijvoorbeeld voorstander van windmolens, behalve als die windmolens dichtbij hun eigen huis komen te staan? En wat is een mogelijke oplossing voor dit not in my backyard-denken? De resultaten van haar onderzoek worden gebruikt door projectmanagers van energieprojecten.

Van CO2 naar waterstof

Zo zal chemicus Marc Koper onder andere spreken over elektrolyse, waarmee je bijvoorbeeld het broeikasgas CO2 kunt omzetten in nuttige materialen zoals waterstof. Waterstof kan vervolgens gebruikt worden als brandstof in bijvoorbeeld auto’s. Koper onderzoekt hoe de elektrolyse van CO2 precies werkt, en hoe we dit proces zo efficiënt mogelijk kunnen maken.

Betere katalysatoren

Voor elektrolyse zijn katalysatoren nodig: oppervlaktes waarop de chemische reactie plaatsvindt. Maar eigenlijk weten we nog veel te weinig over katalyse om te bepalen hoe de perfecte katalysator eruit moet zien. Chemicus Irene Groot weet daar veel over te vertellen, want zij is een van de eersten die katalyse onderzoekt onder echte industriële omstandigheden, dus onder hoge druk en temperatuur.

Mail de redactie