Met hoge snelheid de bouwstenen van het leven beter begrijpen

Met een beurs van NWO gaat Thomas Hankemeier nieuwe methoden ontwikkelen om de dynamiek van de bouwstenen van het leven beter te begrijpen, zoals cellen, enzymen en metabolieten. Dit doet hij samen met de Universiteit van Amsterdam en een aantal bedrijven.

Brood, monsters en geneesmiddelen

Hankemeier is hoogleraar Analytische biowetenschappen bij het Leiden Academic Centre for Drug Research. Met het nieuwe consortium wil hij de dynamiek van de bouwstenen van het leven ontrafelen. Hieronder vallen cellen en enzymen, maar ook stoffen die vallen onder een van Hankemeiers expertises: metabolieten. Dit zijn de tussen- of eindproducten in ons lichaam die vormen nadat een chemische stof stofwisseling ondergaat.

Het consortium gaat geautomatiseerde analyse-workflows ontwikkelen die breed toepasbaar zijn. De deelnemende partijen willen het succes van deze aanpak laten zien aan de hand van het meten van de dynamiek van enzymen die gebruikt worden bij het bakken van brood, klinische monsters en complexe celmodellen in de zoektocht naar betere geneesmiddelen.

Over de beurs

De beurs is onderdeel van NWO’s PPS-programma , dat staat voor privaat-publieke samenwerking. Binnen dit programma valt de beurs onder de zogeheten Technology Area (TA), die bedoeld is voor privaat-publieke samenwerkingen tussen minstens twee bedrijven en minstens twee kennisinstellingen. De projectgrootte varieert tussen de 750.000 en 1.500.000 euro, waarvan NWO 70 procent financiert en het bedrijfsleven 30 procent. Het consortium van dit project bestaat uit de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam, DSM, AstraZeneca, Interscience/SampleQ en Sciex.

Dit bericht is gebaseerd op het bericht van NWO