Publiek Leiderschap van de Toekomst

Op vrijdag 24 januari kwamen practioners, academice en studenten bij elkaar tijdens het eerste LLC Nieuwjaarscafé waar ‘Publiek leiderschap van de toekomst’ centraal stond. Drie inspirerende sprekers gaven ieder een pitch over de uitdagingen van publiek leiderschap van de toekomst

De vruchten plukken van diversiteit

Na een warm welkom door Eduard Schmidt beet Nienke Bos de spits af met haar visie op het leiderschap van de toekomst. Als Head of Engagement bij Blikverruimers, een organisatie die zich inzet voor meer diversiteit in Raden van Toezicht. Bos is tevens werkzaam als senior beleidsadviseur politie bij Justitie en Veiligheid en schrijft een proefschrift over weerbare democratie; de perfectkandidaat om uit eigen ervaring te spreken over leiderschap in de context van de publieke sector. De vraag die Nienke stelde aan de deelnemers luidde: ‘Wat voor leiderschap is er nodig om de vruchten te plukken van diversiteit?’

Jonge Ambtenaar van het Jaar 2020

Yasmin Brewster inspireerde met haar pitch over wat leiderschap voor haar betekent. Als jongerenconsulent bij Stroomopwaarts, het regionale participatiebedrijf van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam probeert zij zelf in haar werk van maatschappelijke meerwaarde te zijn. Extra bijzonder is dat Yasmin Brewster de avond voor het nieuwjaarscafé de prijs van Jonge Ambtenaar van het Jaar 2020 in ontvangst mocht nemen.

Tegenspraak graag

Tot slot gaf Eduard Schmidt Mark Frequin het woord. Mark Frequin is sinds september 2019 aangesteld als buitengewoon adviseur, met als speciale opdracht: 'Publiek Leiderschap'. Hij is voorzitter van de Vereniging voor Overheidsmanagement (VOM) en schrijver van boeken als 'Tegenspraak graag', 'Met ministers op de tandem' en 'Ja minister-Nee minister'. Nadat Mark Frequin vertelde over zijn ervaringen met publiek leiderschap gedurende zijn carrière, bracht hij de stelling: ‘De toenemende tempo-versnelling in het publieke domen vraagt niet om hijgerig gedrag maar om een lange adem’ .

Proosten

Nadat de deelnemers de stellingen met elkaar bespraken en Ben Kuipers vooruitblikte op het nieuwe jaar, werd er met elkaar geproost. We kijken terug op een feestelijke bijeenkomst en kijken uit naar een jaar waarin we onderzoek en praktijk op het gebied van leiderschap blijven verbinden!