Jelle van Buuren op NOS.nl over het verlaagde dreigingsniveau voor terrorisme

Jelle van Buuren, Universitair Docent aan het Institute of Security and Global Affairs, waarschuwt in gesprek met de NOS om alert te blijven ondanks het verlaagde dreigingsniveau voor terrorisme.

Op 9 december 2019 werd het dreigingsniveau in Nederland voor terrorisme verlaagd van ‘substantieel’ naar ‘aanzienlijk’, toch is er rede om waakzaam te blijven. Tien jaar geleden gebeurde  hetzelfde toen het dreigingsniveau werd verlaagd omdat de slagkracht van Al-Qaida in Europa was afgenomen. Toch gingen destijds de budgetten van de politie en de Nederlandse inlichtingendienst omlaag. Van Buuren zegt dat 2009 in dat opzicht een trauma is. Na de bezuinigingen op onder andere de AIVD ging het in de jaren erna flink mis. Denk hierbij aan de aanslagen in onder andere Parijs (2015), Brussel (2016) en Manchester (2017).

Nederland

Het verlies in budget van de AIVD is nu weer hersteld en er zijn politiediensten die speciaal kunnen worden ingezet bij terreurdreiging. Dit kan een factor zijn waarom grotere aanslagen in Nederland uitbleven. Ook speelt er een geluksfactor mee die Nederland niet moet onderschatten. ‘In de IS-afdeling die aanslagen coördineerde, zaten nu eenmaal veel Fransen, en ja, die denken bij een aanslag dan eerder aan Frankrijk dan aan Nederland.’ Hierin ging het de afgelopen jaren vooral over jihadistisch terrorisme. Toch werden er ook aanslagen gepleegd vanuit extreemrechtse ideologieën. Van Buuren stelt dat de dreiging vanuit deze hoek ook een stuk lager is dan de dreiging vanuit Jihadisme. Rechts-extremistische dreigingen komen namelijk vaak vanuit eenlingen omdat groepen niet goed georganiseerd zijn.

Jelle van Buuren waarschuwt voor een vergelijkbare verslapping als in 2009 na deze nieuwe verlaging in terreur dreiging. Hij stelt dat de terrorisme-expertise zowel op nationaal als lokaal niveau behouden moet blijven, ondanks het verlaagde dreigingsniveau. ‘Ook nu kan er een gebeurtenis plaatsvinden die als vliegwiel kan fungeren. Bijvoorbeeld nieuwe charismatische leiders die opstaan, dat kunnen uitreizigers zijn die terugkomen, of gevangenen die vrijkomen en anderen inspireren tot een terroristische daad.’

Lees het volledige artikel op NOS.nl en ook beveiligingnieuws.nl heeft geschreven over dit artikel