Sarah-Devorah Poot wint Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2019

Op 10 december heeft Sarah-Devorah Poot de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2019 gewonnen voor haar scriptie over kindvriendelijke rechterlijke uitspraken.

Deze prijs voor de beste masterscriptie op het terrein van kinderrechten wordt jaarlijks uitgereikt door Defence for Children samen met de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden. Jaap Doek, voorzitter van de jury: “Sarah-Devorah heeft een zeer goede en aansprekende scriptie ingediend die ingaat op de groeiende aandacht voor kindvriendelijke uitspraken van rechters. Het is een gedegen wetenschappelijk werk met een bijzonder sterk empirisch deel, waarin zowel jongeren als rechters naar hun mening is gevraagd.”

Kindvriendelijke uitspraken

Sarah-Devorah heeft in haar winnende scriptie ‘In de kinderschoenen. Onderzoek naar kindvriendelijke uitspraken in de Nederlandse civiele rechtspraktijk’ allereerst onderzocht wat de mogelijke redenen zijn voor het schrijven van kindvriendelijke uitspraken. Ze concludeert dat deze onder meer gevonden kunnen worden in verschillende nationale en internationale bepalingen, waaronder het recht van het kind op participatie vastgelegd in artikel 12 van het VN-Kinderrechtenverdrag. Uit het empirische deel van de scriptie blijkt dat er nog wel verbeteringen nodig zijn om de huidige kindvriendelijke uitspraken ook daadwerkelijk volledig kindvriendelijk te maken. Hiertoe worden concrete aanbevelingen gedaan.

Zes genomineerden

De winnende scriptie werd uit een top zes van genomineerden gekozen. De tweede en derde prijs waren respectievelijk voor de scripties ‘De bescherming van het privéleven van kinderen op het internet’ van Dylan Ramos Guerreiro en ‘Legal Representation as a Critical Aspect of the Realization of the Child’s Right to Be Heard’ van Caterina Tempesta.

Reis naar VN-Kinderrechtencomité

Sarah-Devorah’s scriptie is beloond met een vrij te besteden bedrag van €500,- en een georganiseerde reis naar het VN-Kinderrechtencomité in Genève. Voordat de prijs werd uitgereikt, werden de aanwezigen verwelkomd door professor Ton Liefaard, vice-decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en UNICEF-hoogleraar Kinderrechten aan de Universiteit Leiden. Na het welkomstwoord volgde een lezing door mr. dr. Yannick van den Brink, getiteld ‘International Children’s Rights and Youth Justice. Recent developments and topical issues concerning children in conflict with the law’.

Meer informatie

Klik hier voor meer informatie over de uitreiking van de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2019.

Download hier de scriptie ‘In de kinderschoenen. Onderzoek naar kindvriendelijke uitspraken in de Nederlandse civiele rechtspraktijk’.