NWO-subsidie voor optimaal ontwerp van Cyber Physical Systems

NWO heeft een subsidie toegekend voor nieuw onderzoek naar Complex en Distributed Cyber-Physical Systems (CPS). Todor Stefanov Associate Professor aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), en Andy Pimentel, Associate Professor aan de Universiteit van Amsterdam ontvingen in totaal 570.000 euro. Met de subsidie financieren ze het vierjarige onderzoeksproject waarin zij een methode hopen te vinden om het optimale ontwerp van CPS te verkennen.

Optimaal innoveren

CPS, zoals industriële printers en röntgenapparatuur, worden gedreven door innovatie. High-tech bedrijven die complexe industriële CPS produceren, staan voor uitdagingen met betrekking tot het optimale ontwerp van hun toekomstige CPS. Een succesvol ontwerp van dergelijke systemen vereist een snel antwoord op de ontwerpkeuzes en de gevolgen daarvan voor de systeemprestaties en -kosten.

Nieuwe methode

Op dit moment is er geen snelle methode beschikbaar voor CPS om een overzicht te krijgen van dit soort informatie. Stefanov en Pimentel ontwikkelen daarom een nieuwe methode waarin die beslissingen en hun gevolgen snel in kaart kunnen worden gebracht. Zij hopen nieuwe methoden, technieken en tools te creëren die toepasbaar zijn op een breed scala aan complexe CPS. Het project zal worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met ASML en ESI-TNO en zal worden gemonitord door Philips Medical Systems, Siemens Industry Software en Lely Industries als potentiële gebruikers.