Jelle van Buuren over moslimradicalisering in Nederland op nos.nl en beveiligingnieuws.nl.

Naar aanleiding van de arrestatie op 25 november 2019 van twee terreurverdachten uit Zoetermeer, wordt meer aandacht besteed aan zogeheten ‘jihadgemeenten’. Jelle van Buuren, universitair docent aan het Instituut van Security en Global Affairs, bespreekt de ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

In Nederland zijn ongeveer twintig jihadgemeenten, waaruit relatief veel mensen naar het IS-gebied zijn gereisd. In de gemeente Zoetermeer bijvoorbeeld zijn tussen 2012 en 2016 vijftien inwoners vertrokken. Ook hebben naastgelegen gemeenten, Den Haag, Delft en Schiedam te maken met dezelfde aantallen uittreders. De twintig jihadgemeenten worden door de AIVD nauw in de gaten gehouden vanwege het relatief hoge aantal jihadstrijders. Zo ook Zoetermeer waar afgelopen maandag een 20 jarige man en een 34-jarige man werden opgepakt, die worden verdacht van het voorbereiden van een aanslag. Volgens Jelle van Buuren is het aannemelijk dat deze twee mannen contact hadden met IS-sympathisanten in Zoetermeer en omgeving of geïnspireerd zijn door uittreders uit de stad.

Geen direct gevaar

Vanaf 2005 heeft Zoetermeer volgens deskundigen al te maken met radicalisering onder jongeren. Door sommigen wordt deze radicalisering toegeschreven aan Mohammed Talbi, die populariteit won onder jongeren door zijn Nederlandstalige preken in Al-Qibla-moskee in de wijk Meerzicht. Op een gegeven moment is Mohammed Talbi zelf naar Syrië vertrokken nadat de burgemeester van Zoetermeer hem verbood nog in de moskee te komen. Vanaf 2012 zijn er tientallen jonge moskeegangers vertrokken naar Syrië. Voor zover bekend zijn daarvan vier mensen teruggekeerd naar Zoetermeer, maar vormen ze geen direct gevaar. Van Buuren: "Ik heb geen aanwijzingen dat er op dit moment een lokaliseerbare kern is rond een moskee of buurthuis waar de gemeente geen zicht op heeft. Er is geleerd van het verleden. Gemeenten hebben zelf weinig bevoegdheden, maar er wordt beter samengewerkt met de politie en veiligheidsdiensten. Voor zover dat mogelijk is hebben ze geradicaliseerde inwoners goed in de smiezen."

Lees het nos artikel hier & lees het beveiligingsniews artikel hier