Geerten Boogaard over de bestuurscultuur in Barneveld

Het college in Barneveld weigert vragen van de oppositiepartij Lokaal Belang te beantwoorden. Volgens Geerten Boogaard is het van belang dat een college te allen tijde antwoorden geeft op vragen van raadsleden.

Onrechtmatige daad

Twee van de drie onbeantwoorde raadsvragen, waarover ophef is onstaan, hebben betrekking op de zandcrisis die Barneveld al geruime tijd in haar greep houdt.
Volgens Boogaard kun je kritische oppositiepartijen net zo goed opheffen wanneer vragen onbeantwoord blijven. De enige manier om  het college tot antwoorden te dwingen is door de kwestie voor te leggen aan de raad. Die moet beslissen of het college onrechtmatig heeft gehandeld.
Het college mag alleen weigeren te antwoorden als het verstrekken van gevraagde inlichtingen in strijd zou zijn met het openbaar belang. Dat is hier niet aan de orde.

Lees het volledige artikel in het AD