Armin Cuyvers als voorbeeld docent in Open Onderwijsmaand

November 2019 stond in het teken van open onderwijs. Docenten en medewerkers konden in die maand colleges bijwonen en good en new practices zien. Ter afsluiting kregen de docenten feedback op hun colleges van een collega-expert of peer.

Voor Armin Cuyvers de uitdaging om op een druilerige maandagochtend 150 studenten te enthousiasmeren voor de EU-interne markt. Bepaald geen sinecure. Na een persoonlijke introductie presenteert Armin de leerdoelen. Dankzij grappige plaatjes en rake kwinkslagen is de zaal - inclusief de deelnemers aan de Open Onderwijsmaand - in één klap massaal gemotiveerd om alles te weten te komen over het vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal in de Europese Unie.

Aan de hand van opvallende arresten en heuglijke inzichten (‘Jullie zijn allemaal óók nog Unieburger, gefeliciteerd!’), geeft Armin de studenten een twee uur durende rondleiding door de Europese Unie. Door concreet te maken dat we op een basaal niveau beginnen, en steeds verder de diepte in zullen gaan, wordt de nieuwsgierigheid steeds groter en blijft de belangstelling groot. Zelf vanuit de immense zaal werden veelvuldig interessante vragen gesteld, en weet Armin zelfs discussie over nationale belangen binnen Europese wetgeving aan te vuren tussen de studenten die op verzoek Polen dan wel Duitsland representeren.

De aanpak van Armin blijkt niet alleen inspirerend voor studenten maar ook voor docenten Geneeskunde, Sterrekunde en Life Science & Technology, die in het kader van de Open Onderwijsmaand door de bril van de student komen kijken. Onder andere de keuze voor onderwerpen aan de hand van meerdere tot de verbeelding sprekende voorbeelden, die de studenten wellicht zelf (in de toekomst) aangaan, blijkt een goede methode om die onderwerpen grondiger door te hebben en onthouden. Ook de gelaagdheid in moeilijkheidsgraad blijkt goed te werken. En dat een toegewijde docent goud waard is voor motiverend onderwijs, wordt hier maar weer eens bewezen.