Michael Klos over schorsen Instagram-account Kick-Out-Zwarte-Piet op NU.nl

Het profiel werd onbereikbaar gemaakt, omdat het de Instagram-voorwaarden zou hebben geschonden. Na vragen van NU.nl liet Facebook rond 13.15 uur weten dat het account is hersteld.

"Sociale media zijn een van de belangrijkste manieren om te communiceren", zegt KOZP-voorman Mitchell Esajas tegen NU.nl "Als je geschorst wordt, voelt het letterlijk alsof je de mond wordt gesnoerd."

"Het is goed dat Facebook zo snel heeft gehandeld", zegt Esajas. Toch toont de situatie volgens hem ook de risico's van de rol die sociale media spelen als het gaat om de vrijheid van meningsuiting.

Dat erkent ook Michael Klos, onderzoeker aan de Universiteit Leiden op het gebied van vrijheid van meningsuiting op het internet. "Het is heel eenvoudig om dingen verwijderd te krijgen, maar het is heel moeilijk om daartegen in beroep te gaan."

Lees het gehele artikel op NU.nl.