Masterstudenten Data Science presenteren oplossingen aan Rijk en Tweede Kamer

Op 1 november 2019 presenteerden internationale masterstudenten Data Science van de Universiteit Leiden de uitwerking van hun dataconcepten aan hoge functionarissen van de Tweede Kamer en het Rijks I-Ecosysteem. Met de presentatie rondden ze dit deel van de mastercursus Data Science succesvol af.

Professor Mirjam van Reisen zette de interdisciplinaire mastercursus op samen met een programmamanager van I-Interim Rijk (onderdeel van Binnenlandse Zaken). Dat zorgde voor een goede balans tussen theorie en praktijk, waarbij studenten leerden in korte tijd concrete datavraagstukken op te pakken.

Datavraagstukken uit de praktijk

Aan de mastercursus namen 85 studenten deel van de afdelingen Wiskunde en Computer Science. Gedurende de cursus werkten ze in interdisciplinair verband met datavraagstukken van de Tweede Kamer, de organisatie 100Weeks, en op het gebied van het voorspellen van geweld. Een mooie kans om met vraagstukken uit de praktijk aan de slag te gaan, wat ook zorgde voor grote inzet van de studenten.

Toegankelijkheid en kwaliteit van data is een uitdaging

Ook FAIR vormde een belangrijk onderdeel van de cursus. De groepen toetsten de data aan de hand van de FAIR-criteria: Findable, Accessible, Interopable en Reusable. Het belang van FAIR-data kwam daarbij opnieuw naar voren. Een interessante bevinding was dat de toegankelijkheid en kwaliteit van de data eigenlijk geen probleem zou moeten zijn, en oplossingen eigenlijk goed voorhanden liggen.

De studenten verwerkten de uitkomsten in een project canvas. Hun conclusies zullen leiden tot een aantal vervolgtrajecten waarin de samenwerking met partners verder wordt uitgebouwd.

Bekijk hier uitgebreide verslagen van de studenten zelf.