Leidse onderzoekers bij hackathon datavisualisatie in de Tweede Kamer

Op 20 maart 2019 vond in de oude vergaderzaal van de Tweede Kamer een bijzondere bijeenkomst plaats: een hackathon. Het doel daarvan was om oplossingen te vinden voor de toegankelijkheid van de grote hoeveelheden informatie die dagelijks in en rond de Tweede Kamer worden geproduceerd.

Het Leiden Centre of Data Science was uitgenodigd te jureren en deelnemers aan te leveren. Hoogleraar Mirjam van Reisen zat de vakjury voor en Jan Willem Kakebeeke voerde een team van Leidse deelnemers aan in de hackathon.

Veel informatie, relatief klein parlement

De ruim 100 deelnemers werden verwelkomd door Jeroen Kerseboom (Hoofd Dienst Analyse en Onderzoek Tweede Kamer) en kamerlid Arno Rutte. In hun introducties schetsten zij de complexiteiten rond de informatievoorziening in de Kamer. Zij wisten de aanwezigen mee te nemen in de dagelijkse gang van zaken en schetsten een helder beeld van de uitdagingen waar zij voor staan. Kort samengevat is het probleem dat er heel veel informatie beschikbaar is, maar dat we een relatief klein parlement hebben. De uitdaging is dus om innovatieve methodes te bedenken om Kamerleden te informeren.

Nieuwe tool voor het toetsen van feiten

De teams stelden verschillende oplossingen voor. In veel gevallen werd een digitaal dashboard geïntroduceerd dat op slimme manieren snel inzicht kan bieden in de meest relevantie onderwerpen. Verder kwam aan de orde dat er behoefte is aan tools die het makkelijker maken om bijvoorbeeld Kamerstukken sneller te doorzoeken en de kern weer te geven.

De Leidse afvaardiging stelde in samenwerking met een aantal Rijks ICT- en Datatrainees als oplossing voor een tool te ontwikkelen die het snel en eenvoudig mogelijk maakt om feiten te toetsen. Met behulp van speech-to-text en OCR (optische tekenherkenning) zouden debatten, moties en Kamerstukken direct op ‘waarheidsgehalte’ getoetst kunnen worden. Bijvoorbeeld door op een groot scherm direct de bronnen weer te geven die aan een uitspraak ten grondslag liggen. De presentatie van het Leidse team werd geheel in stijl via de originele luikjes de oude zaal in gebracht en werd daarmee als de meest originele ‘inbreng’ benoemd.