Berthe Jansen ontvangt Early Career Award voor onderzoek naar het oude Tibet

Berthe Jansen ontvangt een Early Career Award van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) voor haar onderzoek naar boeddhisme en de wet in het oude Tibet. Ze krijgt de prijs, een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk, voor het vernieuwende onderzoek.

Berthe Jansen

Tibetaanse studies

Berthe Jansen is een postdoc-onderzoeker aan het Leiden Institute for Area Studies (LIAS). Haar onderzoek, gefinancierd door een Venibeurs, gaat over de interactie tussen het boeddhisme en de wet in het oude Tibet. ‘Ik kijk naar hoe monniken en ook leken met een kloosteropleiding het juridische systeem beïnvloedden. Hiervoor doe ik bronnenonderzoek naar Tibetaanse wetboeken, maar ook naar andere werken die refereren aan hoe de wet werd geïnterpreteerd door boeddhisten in het Tibet van de 17de en 18de eeuw’, legt Jansen uit.

Een zeer welkome verassing

De Early Career Award kwam als een zeer welkome verassing. Jansen: ‘Als onderzoekers razen we eigenlijk altijd maar door naar weer het volgende project, om met veel zelfkritiek steeds maar meer te doen en beter te worden, zonder echt stil te staan bij wat we hebben bereikt. Deze prijs helpt mij te reflecteren op de tijd en energie die ik de laatste jaren in mijn werk heb gestoken – en dat dat alles niet voor niets is geweest!’

Open Access

‘Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit geld ga besteden. Heel waarschijnlijk zal ik een deel ervan uitgeven aan het open access maken van mijn volgende boek over de interactie tussen boeddhisme en de wet in Tibet’, aldus Jansen. ‘Ik had het geluk dat mijn eerste boek naast paperback ook in Open Access is uitgegeven (met financiële hulp van de Mellon Foundation). Ik ben van mening dat onderzoek dat is gedaan met publiek geld ook voor het publiek vrij toegankelijk moet zijn. Jammer genoeg kost dat nu nog geld.’

Het is de eerste keer dat dat de KNAW Early Career Awards worden toegekend en de winnaars komen uit alle wetenschappelijke disciplines. In totaal vielen er twaalf Nederlandse onderzoekers in de prijzen, waarvan drie Leidse wetenschappers, waaronder ook Carolien Stolte.