KNAW Early Career Awards voor drie Leidse onderzoekers

Drie jonge Leidse wetenschappers krijgen een Early Career Award van de KNAW. Ze krijgen de prijs, een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk, voor hun vernieuwende onderzoek.

Het is de eerste keer dat dat de KNAW Early Career Awards worden toegekend. In totaal vielen er twaalf Nederlandse onderzoekers in de prijzen. De winnaars komen uit alle wetenschappelijke disciplines. Wat typeert het onderzoek van de drie Leidse wetenschappers?

Berthe Jansen (1980), postdoc-onderzoeker Tibetaanse studies

Als expert in Tibetan studies doet zij onderzoek naar het samenspel van canoniek en seculier recht. Daarmee geeft zij een vernieuwend perspectief op de relatie tussen religie en staat in Tibet. Jansen weet diep door te dringen in de drijfveren van de Tibetaanse samenleving door haar kennis van het Tibetaans, Sanskrit en Chinees. Dat leidt tot heel nieuwe inzichten. Internationaal heeft Jansen al een goede reputatie opgebouwd. Ze werd recent benoemd tot Junior-professor of Tibetan studies aan de Universiteit van Leipzig. Haar werk heeft ook impact op de bredere maatschappelijke discussie over Tibet in de wereld.

Stephanie Rap (1984), universitair docent Jeugdrecht

Rap is een nationaal en internationaal toonaangevende wetenschapper op het terrein van kindvriendelijke rechtspraak. Rap wil graag weten hoe juridische procedures toegankelijker kunnen worden voor kinderen en jongeren. Ze heeft haar onderzoek naar jeugdhulp en de asielprocedure verbreed, om zo een beter begrip te krijgen van kindvriendelijke rechtspraak voor jongeren in specifieke situaties. Daarbij combineert ze verschillende onderzoeksmethoden en legt ze met empirisch onderzoek bloot hoe de kinderrechten in de praktijk werken. Rap heeft zich de afgelopen jaren volop ingezet om de wetenschappelijke inzichten uit haar onderzoek te gebruiken voor de ontwikkeling van trainingmodules voor professionals wereldwijd.

Carolien Stolte (1983), universitair docent geschiedenis

In het vakgebied van de wereldgeschiedenis in de tijd van de Koude Oorlog (1945-1960) heeft Stolte het accent weten te verleggen naar de rol van informele Afro-Aziatische netwerken. Zij weet het belang van deze netwerken inzichtelijk te maken voor een breed wetenschappelijk en groter algemeen publiek. Stolte heeft hierover niet alleen veel gepubliceerd, maar ook een digitale databank van Afro-Aziatische netwerken opgezet en een lesmodule gemaakt over dekolonisatie en de Koude Oorlog voor scholieren. Ze is over de dit onderwerp bovendien een veelgevraagd spreker bij media in binnen- en buitenland.

De in totaal twaalf winnaars zijn gekozen in vier domeinen: geesteswetenschappen, gedrags-, maatschappij- en rechtswetenschappen, natuur-en technische wetenschappen en medische, medisch-biologische en gezondheidswetenschappen. Per domein zijn er drie winnaars. De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro, beschikbaar gesteld uit het KNAW Akademiefonds. Het geld mag door de winnaars naar eigen inzicht worden besteed aan hun onderzoek. Daarnaast ontvangen de winnaars het kunstobject ‘Extended Jewellery’ van Laura Klinkenberg.

Mail de redactie