Duurzame nieuwbouw SRON moet mensen verbinden

SRON gaat verhuizen. Het hoofdkantoor van het Nederlands Instituut voor Ruimteonderzoek zal zich vestigen op de Science Campus van Universiteit Leiden. In oktober 2019 ging de eerste paal officieel de grond in, in 2021 kan het gebouw in gebruik worden genomen. Een blik op het gebouw dat straks naast ons staat op het Bio Science Park.

Virtuele rondleiding nieuwbouw SRON

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Samen verder

SRON Utrecht komt in 2021 naar een nieuw gebouw op het Leiden Bio Science Park, naast het huidige Huygens-laboratorium. Deze nieuwbouw moet niet alleen ruimte bieden aan de medewerkers van SRON, maar ook aan samenwerking met topwetenschappers van de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en aan duurzame samenwerking met andere nabijgelegen organisaties en het bedrijfsleven.

Op de eigen website toont SRON zich opgetogen over de mogelijkheden die nieuwe locatie biedt. 'De verhuizing van SRON-Utrecht naar Zuid-Holland maakt het mogelijk om nauwer samen te werken met de onderzoeksgroepen in Leiden en Delft. Met onze gezamenlijke expertise komen we sneller tot ontdekkingen over bijvoorbeeld de oorsprong en evolutie van het heelal, de toekomst van het klimaat, en verbeteren we de geavanceerde technologie die daarvoor nodig is.’

Verbinden

Het nieuwe gebouw zal plaats bieden aan cleanrooms (steriele ruimtes vrij van bijvoorbeeld stof en micro-organismen), laboratoria, kantoren, ontmoetingsruimten, ondersteunende functies en techniek. Het thema Verbinding staat in het ontwerp centraal. De architecten willen contact, uitwisselingen en ontmoetingen stimuleren. Daarom ontwierpen ze een centrale en verbindende ruimte voor het gebouw, waar alle medewerkers mee in aanraking zullen komen. ‘De route vanaf de entree aan de campus, door deze centrale ruimte, is een belevenis en leidt van dynamiek en contact naar rust’, aldus de ontwerpers van Ector Hoogstad Architecten. Zij werken samen met ingenieursbureaus Deerns, Peutz en Pieters Bouwtechniek.

Foto's: Ector Hoogstad Architecten

Duurzame bouw

Door het gebruik van duurzaam hout en recyclebare materialen wordt milieu-impact tijdens de bouw zoveel mogelijk beperkt. Naast verantwoorde materialen is er ook aandacht voor afvalscheiding en gematigd energie- en watergebruik.

Naast dat de bouw van het SRON-hoofdkwartier zo verantwoord mogelijk gebeurt, moet ook het eindproduct zelf duurzaam zijn. Om dit te realiseren, maken de bouwers gebruik van BREEAM. 'Dit is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen' legt architectenbureau Ector Hoogstad uit. 'Deze methode omvat het gehele proces van ontwerpen tot bouwen en het in gebruik nemen van het gebouw, en kijkt hierbij naar duurzaamheid in de breedste zin van het woord: niet alleen op gebied van energie, maar bijvoorbeeld ook op transport en ecologie van de omgeving.' En dat gaat bij SRON goed: tijdens het slaan van de eerste paal kreeg SRON een BREEAM Excellent ontwerp-certificaat uitgereikt: een erkenning voor de uitgebreide set eisen waar het gebouw aan voldoet, op het gebied van onder meer ecologie, vervuiling, water, materialen, gezondheid en energie.

Het SRON-gebouw in cijfers

• Totaal vloeroppervlak: 9.964 m2, waarvan ca. 8.600 m2 gebruikt wordt voor:
    • ca. 2.000 m2 kantoren
    • ca. 700 m2 bijeenkomsten
    • ca. 300 m2 mechanische werkplaatsen
    • ca. 1.600 m2 cleanrooms en laboratoria
    • ca. 2.300 m2 gemeenschappelijke ruimtes (verkeersruimten, sanitair, e.d.)
    • ca. 1.700 m2 overige ruimtes (zoals opslag en installatie)
  • Het terrein is 3.225 m2 (0,3 ha) groot. In het gebouw zullen dagelijks maximaal 190 mensen aanwezig zijn.
  • Het verwachte energiegebruik van het gebouw wordt geschat op 376 MWh/jaar (44 kWh/m2/jaar). Hiervan komt 9 kWh/m2 uit hernieuwbare energiebronnen en 35 kWh/m2 uit fossiele energiebronnen. Het jaarlijkse watergebruik wordt geschat op 2.500 m3.

Meer informatie over de SRON-nieuwbouw: https://www.sron.nl/sron-leiden-delft