Eerste paal SRON-gebouw: 'Impuls voor ruimtevaart en astronomie'

‘De komst van SRON naar Zuid-Holland willen we aangrijpen om het onderzoek en de bedrijvigheid rondom ruimtevaart en astronomie in de breedste zin een flinke impuls te geven.’ Dat zei rector Carel Stolker van de Universiteit Leiden bij het slaan van de eerste paal van het nieuwe SRON-gebouw in Leiden.

De hoofdvestiging van SRON, Nederlands instituut voor ruimteonderzoek - nu nog in Utrecht - is  vanaf medio 2021 gevestigd op de Science Campus van de Universiteit  Leiden.

Zes wetenschappers erbij

De verhuizing gaat gepaard met een breder samenwerkingsverband tussen SRON, de Universiteit Leiden, de TU Delft en diverse andere kennispartners, gericht op de belangrijkste onderzoeksprogramma's van SRON: astrofysica, exoplaneetonderzoek, aardgericht onderzoek en technologie-ontwikkeling. De eerste stap in deze nauwere samenwerking is de aanstelling van zes nieuwe wetenschappers, gelijk verdeeld over de TU Delft en de Universiteit Leiden. Ze gaan onderzoek doen op de genoemde gebieden.

nieuwbouw SRON
Artist impression van het toekomstige hoofdkwartier van SRON

Veel partners

De eerste paal werd geslagen door SRON-directeur Michael Wise en SRON-instituutsmanager Annemieke Beers, in eendrachtige samenwerking met vertegenwoordigers van de partners die de verhuizing naar Zuid-Holland mogelijk hebben gemaakt: Carel Stolker (collegevoorzitter en rector magnificus van de Universiteit Leiden), Henry Werij  (decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft), Adri Bom-Lemstra (gedeputeerde Provincie Zuid-Holland) Paul Dirkse (wethouder Leiden), Caroline Visser en Jaap Schouten (beiden NWO-bestuur).

BREEAM Excellent

SRON-instituutsmanager Annemieke Beers: ‘Geweldig dat we deze belangrijke stap hebben gezet. We kijken er als instituut naar uit om ons in 2021 in Leiden te vestigen.’

Tijdens de ceremonie kreeg SRON een BREEAM Excellent ontwerp-certificaat uitgereikt. Dit is een erkenning voor de uitgebreide set eisen op het terrein van duurzaamheid waar het nieuwe gebouw aan voldoet, op het gebied van onder meer ecologie, vervuiling, water, materialen, gezondheid en energie.

Carel Stolker

Carel Stolker verwacht met de komst van SRON naar Leiden een versterking en intensivering van het ruimtevaartonderzoek en bedrijvigheid in deze regio. ‘Uiteindelijk willen we toe naar een ‘Space Delta’ in de regio Zuid Holland – met meer samenwerking, delen van faciliteiten, meer geld voor onderzoek, meer bedrijvigheid en meer impact – op economie en maatschappij. Deze impuls is dus goed voor het geheel aan ruimtevaart-en astronomieonderzoek in Nederland.

Ik heb dus alle vertrouwen in de toekomst – deze eerste paal die nu de grond in gaat, is het bewijs dat er veel meer mogelijk is als we het gezamenlijk oppakken.’

Fotografie: Remco Zwinkels
Mail de redactie