Computerprogramma AlphaStar bereikt professioneel niveau in videogame StarCraft II

Voor het eerst kan een computer concurreren met de allerbeste menselijke spelers in StarCraft II. Het videospel wordt door tienduizenden mensen op professioneel niveau gespeeld en door miljoenen in hun vrije tijd. Mike Preuss, universitair docent aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), reageert op de prestatie van AlphaStar in NRC.

Bijna net zo goed als professionals

Het computerprogramma AlphaStar, ontwikkeld door het AI-bedrijf DeepMind uit Londen, presteert beter dan 99,8 procent van de spelers die een officiële StarCraft-ranking hebben in de drie verschillende races van StarCraft II. Zo’n hoog niveau in professionele e-sport is nooit eerder behaald door kunstmatige intelligentie. Hoewel AlphaStar van wereldklasse is, is het nog niet bovenmenselijk zoals computers in dammen, schaken en go.

‘Het is verbazingwekkend wat DeepMind voor elkaar heeft gekregen met AlphaStar,’ mailt Mike Preuss. ‘StarCraft staat bekend als een zeer moeilijke AI-uitdaging, waarbij computers jarenlang niet in de buurt kwamen van het niveau van professionele spelers.’

Lees het volledige artikel in NRC.