Universiteit Leiden

nl en

Victor Gijsbers nieuwe fellow Leiden University Teachers' Academy

Victor Gijsbers, universitair docent wetenschapsfilosofie, is gekozen als fellow van het Leiden University Teachers' Academy. Met de ontvangen €25.000,- gaat hij de komende vijf jaar op zoek naar een vernieuwde invulling van het vak Wetenschapsfilosofie voor Geesteswetenschappen. ‘Een taai en abstract onderwerp behandelen op een manier die boeit en waarvan je ook nog eens iets opsteekt, daar zet ik me graag voor in.'

Victor Gijsbers: ‘Ik maak mijn colleges graag interactief.’

Zijn verhaal kunnen doen voor studenten, dat vindt Gijsbers één van de leukste dingen aan zijn werk als docent. ‘Eigenlijk ben je een soort performance aan het neerzetten om de studenten te enthousiasmeren voor je vak’, vertelt hij. ‘Ik maak mijn colleges graag interactief. Het moeten uitvoeren van handelingen tijdens colleges zorgt net voor dat beetje meer concentratie onder studenten en daardoor zijn ze gelijk meer betrokken bij de les. Maar het creëren van interactiviteit gaat natuurlijk lastiger in een collegezaal van tweehonderd dan in klas van tien studenten.’

Een universiteitsbrede aanpak

Met zijn projectplan voor de Teachers' Academy wil Gijsbers graag een vernieuwend totaalpakket creëren waarmee zijn vak Wetenschapsfilosofie – dat bijna alle studenten Geesteswetenschappen volgen - leerzamer en interactiever wordt. ‘Wetenschapsfilosofie voor Geesteswetenschappen is natuurlijk erg specifiek dus daar zijn tot dusver niet zoveel boeken over of online tools voor’, legt Gijsbers uit. ‘Ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om studenten actiever met de stof aan de slag te laten gaan en dat wil ik tijdens mijn fellowship graag uitzoeken.’

De specifieke inhoud van Gijsbers' project voor de Teacher's Academy is toegespitst op geesteswetenschappen, maar hij hoopt dat zijn aanpak uiteindelijk ook universiteitsbreed ingezet kan worden, dus ook bij opleidingen van andere faculteiten. Gijsbers: ‘Dat is namelijk één van de doelstellingen van de academy, maar voor mij ook meteen de grote uitdaging want hoe doe je dat precies? Hopelijk ga ik zelf ook veel van andere fellows leren, het werkt natuurlijk twee kanten op.’

Geen vernieuwing om de vernieuwing

Gijsbers vertelt dat hij de afgelopen jaren al best wat heeft geprobeerd om het vak Wetenschapsfilosofie een andere opzet en invulling te geven. De Philosophy of the Humanities kennisclips op YouTube zijn daar een voorbeeld van. De kennisclips dienen als hulpmiddel voor studenten bij de zelfstudie van het vak Wetenschapsfilosofie, zijn een vast onderdeel van het curriculum en worden goed bekeken. Gijsbers werkte ook al met de online tools Presenter's Wall (een universiteitsversie van Mentimeter) en ActivelyLearn. Allebei tools om studenten actiever bij de lesstof te betrekken.

‘Maar als het gaat om het gebruik van specifieke tools in het kader van onderwijsvernieuwing, hangt het er heel erg van af welk doel je er precies mee wilt bereiken. Het moeten niet enkel gimmicks zijn, dus een filmpje laten zien om het filmpje, of een quiz doen om de quiz’, betoogt Gijsbers. ‘Vernieuwing gaat dus niet om de vernieuwing op zich. Het gaat om dingen die niet optimaal zijn of om dingen die een probleem vormen die je graag wilt verbeteren. Dat spreekt eigenlijk voor zich, maar het is wel goed om dat toch even te benadrukken, ook voor de sceptici. Het probleem waar ik specifiek tegen aan loop is dat het vaak lastig is om tijdens een groot hoorcollege iedereen bij de les te houden. Als je bepaalde tools kunt inzetten om dat probleem voor je op te lossen, is dat fijn.’

Trial & error

Als het gaat om zijn functioneren als docent, weet hij ook nog een verbeterpunt te noemen. Ik ga tijdens colleges vaak en te lang op in een verhaal dat ik aan het vertellen ben. Het is belangrijk om als docent een goede balans te vinden in het zenden van informatie en interactie in de les. Het komt nu nog wel eens voor dat ik alles vol gepraat heb, terwijl er ook nog ruimte moest zijn voor studenten om vragen te stellen. Soms krijg ik ook feedback van mijn studenten, dat gebeurt vaak in kleinere klassen en minder in grote collegezalen. Het is voor mij erg leerzaam om te horen wat studenten wel of niet fijn vonden of wat wel of niet goed werkte in een college.

Lieselotte van de Ven
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie