Foto: KelvinStuttard | Pixabay

Remco Breuker over voetbalwedstrijd tussen Noord- en Zuid-Korea

Noord- en Zuid-Korea hebben voor het eerst sinds 1990 een voetbalwedstrijd tegen elkaar gespeeld in Noord-Korea. De wedstrijd is echter niet live op tv uitgezonden en er was (bijna) geen publiek aanwezig in het stadion. Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies, geeft hierover uitleg bij RTL Nieuws.

De beladen wedstrijd, die gespeeld werd in Pyongyang, is per toeval tot stand gekomen. Bij de loting voor de kwalificatie van het WK voetbal 2022 in Qatar, zijn de buurlanden in dezelfde poule ingedeeld. Volgens Breuker is het een gevoelige wedstrijd: ‘Noord-Korea doet dit alleen onder haar eigen voorwaarden.’ Zo waren journalisten en toeschouwers uit Zuid-Korea niet welkom bij de wedstrijd.

In het stadion waren weinig toeschouwers aanwezig, blijkt uit uitgelekte foto’s. Wie de wedstrijd op televisie wilde volgen, kwam ook bedrogen uit: de Noord-Koreanen leverden geen liveregistratie van de wedstrijd. Breuker: ‘Het is op z'n zachtst gezegd curieus dat ze wel raketten kunnen ontwikkelen, maar niet een livesignaal kunnen leveren.’

De wedstrijd, die bijna niemand zag, eindigde in een gelijkspel zonder goals. Beide landen treffen elkaar op 4 juni 2020 opnieuw, maar dan in Zuid-Korea.

Meer weten?

Lees het hele artikel op de website van RTL Nieuws