Nederlandse Beauty and Joy of Computing kan meisjes overtuigen om voor informatica te kiezen

Lespakketten over programmeren zijn vaak alleen beschikbaar in het Engels. Des te meer reden voor het Programming Education Research Lab (PERL) van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), Technische Universiteit Eindhoven en Universiteit Twente om het programmeerlespakket ‘Beauty and Joy of Computing’ te vertalen naar het Nederlands. Het eerste hoofdstuk verscheen begin september online.

Zelf uitzoeken

Voor het project kreeg de groep onderzoekers en vrijwilligers vorig jaar financiering van 4TU om het Amerikaanse lesmateriaal naar het Nederlands te vertalen. De lessen zijn gericht op middelbare scholieren die met de programmeertaal ‘Snap!’ zelf kunnen uitvinden dat programmeren meer is dan wiskunde en spelletjes.

Creativiteit

De leerlingen kunnen met het lesmateriaal bijvoorbeeld ook kunstwerken maken en hun creativiteit op die manier uiten. ‘Bij programmeren denken veel mensen vooral aan moeilijke codes. Dat is natuurlijk wel waar, maar programmeren is veel meer dan dat, en dit materiaal laat zien hoe breed programmeren is. Zo trekken we meer verschillende soorten leerlingen aan,’ zegt Felienne Hermans. ‘In Amerika heeft dit materiaal ervoor gezorgd dat meer meisjes voor informatica kozen.’

Bekijk hier het eerste hoofdstuk van ‘Beauty and Joy of Computing’ in het Nederlands.

Meewerken aan dit project? Op 6 november komen de onderzoekers en vrijwilligers weer bij elkaar voor een nieuwe vertaalsessie. Aanmelden voor de sessie kan via dit inschrijfformulier