LUF reikt buitenlandbeurs en -prijs uit aan studenten

Het Leids Universiteits Fonds (LUF) maakte op vrijdag 18 oktober blije studenten van Shirley van der Maarel, antropologie, en Laura Lübbert, biologie. Shirley kreeg de Janneke Fruin-Helb Beurs voor de beste subsidieaanvraag voor een buitenlandse stage, Laura de prijs voor het beste verslag na afloop van haar stage.

Beurs en prijs worden allebei uitgereikt door LUF Internationaal Studiefonds (LISF).

Shirly van der Maarel - beste aanvraag

Masterstudente Visuele etnografie Shirly van der Maarel diende een voorstel in om onderzoek te doen in Valle di Comino in Italië. Ze wil daar met behulp van participatieve en visuele methodes uitzoeken hoe vluchtelingen een gevoel van thuis creëren. Daarnaast maakt ze onder meer een visuele gids waarmee de Italiaanse buren meer begrip krijgen voor het leven van de vluchtelingen.

Vanwege de ‘buitengewoon goede en creatieve vraagstelling’ van de aanvraag ontving ze € 2.250.

Laureaat Shirly van der Maarel

Laura Lübbert - beste verslag

Laura Lübbert schreef het beste stageverslag. De masterstudente Moleculaire Genetica en Biotechnologie ging voor onderzoek naar het California Institute of Technology (Caltech) in de Verenigde Staten. Volgens de jury laat haar verslag het beste zien waartoe een buitenlandse stage kan leiden door eigen initiatief. ‘Je plek vinden in een laboratorium door zelf onderzoek op te zetten, je weg vinden in een wereldstad als Los Angeles... Laura is er glansrijk in geslaagd.’

De LUF Internationaal StudieFonds-prijs die Laura won, bedraagt € 500 plus een vergoeding van reis- en verblijfkosten voor een bezoek aan de Cleveringa-bijeenkomst in Parijs, dit najaar, waar Leidse alumni de beroemde protestrede van hoogleraar Rudolph Cleveringa herdenken. Lübbert mag daar een voordracht houden over haar onderzoek aan Caltech.

Het verslag van Laura

Lauraat Laura Lübbert belt in tijdens de uitreiking

Over de LISF-subsidies

Het LUF Internationaal StudieFonds (LISF) verleent subsidies aan Leidse bachelor- en masterstudenten waarmee zij in het buitenland individuele projecten kunnen uitvoeren die zijn gerelateerd aan hun opleiding. De beurs die de LISF-commissie toekent, ligt tussen de € 250 en € 2.000. In uitzonderlijke gevallen wordt er een hoger bedrag toegekend.