Jelle van Buuren in Het Parool over de dreiging van aanslagen in Europa

Door twee aanslagen in Duitsland en één aanslag in Frankrijk binnen een week is de angst voor nieuwe terroristische aanvallen in Europa aangewakkerd. In Frankrijk stak een geradicaliseerde politieagent vier mensen dood. In Duitsland reed een man uit Syrië in op auto’s waarbij hij zestien mensen verwondde en Stefan B. opende het vuur bij een synagoge en een kebabzaak waardoor twee mensen overleden.

Jelle van Buuren, Universitair Docent en onderzoeker aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden waarschuwt voor het te snel trekken van conclusies. ‘Het extremistische gedachtegoed is er gewoon. Als er even zes maanden geen aanslagen zijn geweest, moet men niet in eens denken dat dat weg is.’

Lone Wolves

‘Bij alle drie de aanlagen lijkt het er in eerste instantie op dat de mannen alleen handelden. Deze mannen worden ook wel Lone Wolves genoemd.’ Echter worden aanslagplegers te vaak ten onrechte als mensen die alleen handelen beschouwd zegt Van Buuren. ‘Vaak blijkt dat bij dat wat eerst het werk van een eenling lijkt te zijn, toch anderen waren betrokken. Zoals bij de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn in 2016. Inmiddels blijkt uit politieonderzoek dat Anis Amri hulp van buitenaf kreeg.’

Drijfveer

Het is vaak moeilijk te zeggen wat een persoon drijft om een aanslag te plegen aangezien de aanslagpleger vaak wordt gedood in het proces, zoals bij Stefan B. Het is mogelijk dat het gaat om opgebouwde woede die tot uitbarsting komt of door psychologische problemen die een rol spelen zoals bij de aanval van Gökmen T. in Utrecht. Volgens Van Buuren polariseert de fixatie op die vraag alleen maar, en draagt die niet bij aan het begrijpen van het probleem; psychische problemen en radicale gedachten sluiten elkaar immers niet uit.

Lees het volledige artikel op de website van Het Parool