Arco Timmermans op BNR radio over het boerenprotest

Vorige week kwamen vele boeren naar Den Haag om aandacht te krijgen voor de problemen waar zij mee kampen. De aandacht hebben de boeren zeker gekregen, maar wordt er ook daadwerkelijk iets gedaan aan de problemen?

Veel boeren zijn van mening dat politiek Den Haag niets aan de problemen zal doen en vinden het daarom tijd voor een nieuwe actie; het bezetten van het Binnenhof, net zo lang tot de eisen van de boeren worden ingewilligd, maar gaat deze actie wel werken? Kun je als organisatie of als groep niet teveel lobbyen of om aandacht vragen?

Lange termijn

‘Een keer in beeld komen zegt niet zo veel. Het gaat er vooral om of je op de lange termijn aandacht kan krijgen voor je probleem, dat je vasthoudend bent en met overtuigingskracht je punt kunt maken.’ zegt Arco Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. ‘Ik denk dat het maatschappelijk niet houdbaar is om stil te blijven staan in de discussie over hoe het met de Nederlandse landbouw verder moet. Het gaat er om wat voor verdere oplossingen je kiest om je eisen in te laten willigen’.

Poldermodel

Volgens Timmermans stijgt het spreekwoordelijke waterpeil in het maatschappelijke poldermodel snel en daarom is het soms noodzakelijk om je probleem te dramatiseren. ‘Voor het sterk dramatiseren van je punt (daarbij bedoel ik niet aanstellen), maar het betrekken van de maatschappij bij je problemen, heb je een zichtbare arena nodig. Ik denk dat de boeren dit goed begrepen hebben’.

Luister naar het volledige fragment op BNR.nl of lees hier een artikel uit de Stentor waarin Timmermans hetzelfde onderwerp bespreekt