Thijs Porck wint LUS Onderwijsprijs 2019

Thijs Porck – universitair docent Middeleeuws Engels – ontving tijdens de opening van het academisch jaar de jaarlijkse Onderwijsprijs van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS). De jury roemde met name zijn nooit eindigende stroom van innovatieve onderwijsideeën.

De LUS Onderwijsprijs is een jaarlijkse prijs voor een docent die zich ‘bijzonder verdienstelijk’ heeft gemaakt op het gebied van onderwijs. Studenten kunnen ieder jaar een docent voordragen voor de LUS Onderwijsprijs. Door middel van interviews en het bijwonen van colleges kiest het LUS uiteindelijk een winnaar.

‘Aan de stroom ideeën van Thijs Porck voor het onderwijs komt haast geen einde,’ zei LUS-voorzitter Nienke Wit bij de uitreiking tijdens de Opening Academisch Jaar. ‘Hij steekt ontzettend veel tijd in het ontwikkelen van unieke lesmaterialen zoals blogs en filmpjes. Zo deinst Porck er niet voor terug een dansje te maken om studenten complexe grammatica aan te leren en gebruikt hij zelfgemaakte cartoons in zijn colleges.’

Luister naar de drie genomineerden

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

‘Ik was vereerd en erg verbaasd omdat ik twee jaar geleden ook al de shortlist haalde,’ zei Porck in een eerder interview. ‘Vermoedelijk waarderen mijn studenten het dat ik erg mijn best doe voor uitdagend en innovatief onderwijs. We bezoeken bijvoorbeeld tentoonstellingen over middeleeuwse relieken of Tolkien, en vorig jaar heb ik de studenten rondgeleid in Londen en Oxford. Mijn vakgebied is natuurlijk supercool en ik hoop dat mijn passie daarvoor aanstekelijk is.’

De winnaar van de LUS Onderwijsprijs ontvangt 25.000 euro voor onderwijsdoeleinden en wordt lid van de Teacher's Academy. Dit jaar stonden – naast Porck – ook Francesco Ragazzi en David Zetland in de top drie. Na een interviewronde kwam Porck uiteindelijk als winnaar uit de bus.

Interviews met de drie genomineerden

Voorafgaand aan de Opening academisch jaar spraken we met de drie genomineerden van de LUS Onderwijsprijs. Lees hier de volledige interviews met winnaar Thijs Porck en genomineerden Francesco Ragazzi en David Zetland.