Tahir Abbas in The Economist over Britse extremisten van Bengaalse afkomst

Het artikel van The Economist behandelt het probleem rondom Groot-Brittannië dat extremisten “exporteert” naar andere landen en de grote zorgen over Britse extremisten met een buitenlandse achtergrond. In het bijzonder gaat het om Britse burgers uit Bangladesh. Nog afgelopen februari werd de Britste nationaliteit van Shamima Begum afgenomen nadat zij zich probeerde aan te sluiten bij de Islamitische Staat (IS).

Islamitische radicalen

Groot-Brittannië heeft een verleden met het exporteren van Islamitische radicalen. Syed Golam is de oprichter van Hizb-ut-Tahrir, een Islamitische beweging die verboden is in Bangladesh, Touhidur Rahman met Bengaalse roots werd beschuldigd van het plannen van twee moorden op twee bloggers in Bangladesh en eerder dit jaar werd Rizwan Haroon gearresteerd. Hij werd verdacht van het gebruiken van een school om kinderen te rekruteren voor IS. Tahir Abbas, Assistant Professor bij het Instituut van Security and Global Affairs zegt dat Islamitische Staat een grote invloed heeft op Bengalen die extremistische ideeën overnemen. ‘Brits-Bengalen stonden niet groot op de kaart wat betreft extremistische ideeën, totdat IS ontstond. Waarschijnlijk hebben 100 van de 800 Britten die zich hebben aangesloten bij IS een Bengaalse achtergrond’.

Lees het volledige Engelstalige artikel op de website van The Economist