Tentoonstelling Campus Den Haag in Haagse stadhuis geopend

Saskia Bruines, de Haagse wethouder Onderwijs, Kenniseconomie, Internationaal, en Erwin Muller, bestuurder van de Campus Den Haag, openden op 4 september samen een tentoonstelling over 20 jaar Campus Den Haag. De tentoonstelling in het Atrium van het Haagse stadhuis brengt de band tussen universiteit en stad in beeld en is tot en met 21 september gratis te zien.

De Universiteit Leiden bestaat dit jaar 444 jaar en dat vieren we onder andere met deze tentoonstelling in het Atrium van het Haagse stadhuis. Erwin Muller wees op het thema van de foto-expositie: de verbinding tussen de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden en de stad Den Haag. ‘De universiteit bestaat al 444 jaar, we zitten al 20 jaar in Den Haag en daar blijven we zeker de komende 100 jaar’, aldus Muller. Hij schetste hoe de Haagse campus in 20 jaar gegroeid is van een paar medewerkers en studenten tot volwaardige tweede vestigingsplaats van de universiteit met 5 locaties, 17 opleidingen, ruim 500 medewerkers en 5300 studenten. Mede dankzij de steun van de gemeente Den Haag.

Wethouder Saskia Bruines (Onderwijs) opende samen met Erwin Muller, bestuurder van de Campus Den Haag, de tentoonstelling in het Atrium van het stadhuis van Den Haag.
De eerste bezoekers bekijken de tentoonstelling
De eerste bezoekers bekijken de tentoonstelling.

Goed voor de stad

Wethouder Saskia Bruines vertegenwoordigde de gemeente tijdens de opening. Ze opende haar speech met een felicitatie aan de universiteit voor haar 444e verjaardag. ‘Onze stad is levendiger geworden door de studenten, en dat is goed voor de stad. Ik ben blij met en trots op de goede samenwerking op het terrein van onderzoek. Want het is voor politici en beleidsmakers van groot belang om wetenschappelijk onderzoek in te kunnen zetten bij de aanpak van vraagstukken.’

Prachtige gebouwen

Bruines roemde ook de ‘prachtige gebouwen’ van de universiteit, die bijdragen aan de groei en ontwikkeling van het Central Innovation District, het economisch hart van Den Haag. Als punt van zorg noemde ze de studentenhuisvesting: ‘Het lukt niet om iedereen onderdak te bieden. Ik roep Hagenaars dan ook op om eens te kijken of ze niet een tijdje een zolderkamer willen verhuren.’ In het slot van haar korte toespraak bedankte de wethouder haar voorganger, Ingrid van Engelshoven, voor haar inzet voor de groei van de Universiteit Leiden in Den Haag.

Tentoonstelling

Na de opening was er een borrel, waarbij de bezoekers de tentoonstelling konden bewonderen en konden netwerken.

Tekst: Minke Holleman
Foto's: Nicole Romeijn