Marlene Dumas @munchmuseet - Foto: Ove Kvavik

Marlene Dumas houdt 48ste Huizingalezing

Op vrijdag 6 december houdt beeldend kunstenaar Marlene Dumas de 48ste Huizingalezing. In de Pieterskerk in Leiden zal Dumas een rede houden met als titel ‘Het Onverantwoordelijke Gebaar - of ga terug naar waar jij vandaan komt’. Dumas’ lezing gaat over gedachten en verschijnselen die zich opdringen wanneer gesproken wordt over beeldende kunst: begrippen zoals oorsprong, cultuur, vrijheid en censuur. En over de onontkoombare relatie tussen beeld en woord.

Over de spreker

Marlene Dumas (1953) wordt beschouwd als een van meest toonaangevende beeldend kunstenaars van deze tijd. Na haar opleiding aan de Universiteit van Kaapstad (B.A. Schone Kunsten, 1972 -1975) studeerde zij aan de Ateliers ’63 in Haarlem. Sindsdien woont en werkt zij in Amsterdam. Internationale bekendheid verwierf Dumas met haar vernieuwing van het geschilderde portret in ‘close up’ en de uitbeelding van de menselijke figuur. Zij speelt met de meerduidigheid van het beeld en de rol van de beschouwer.

Op verschillende continenten zijn solotentoonstellingen te zien geweest: in 2008 in New York (MoMA) en in 2014 in Amsterdam (Stedelijk Museum). In 2014 verscheen ook een hernieuwde uitgave van haar publicatie Sweet Nothings. Notes and Texts: een tekstbundel over haar rol als kunstenaar en die van de kunst in het algemeen.

Marlene Dumas heeft verschillende onderscheidingen ontvangen, waaronder een eredoctoraat van de Universiteit van Kaapstad in 2012. In dat jaar werd haar gehele oeuvre ook bekroond met
de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten, de Johannes Vermeerprijs.

19.15 uur - Deuren Pieterskerk open
20.00 uur - Welkomstwoord
20.10 uur - Lezing
21.30 uur - Einde en gelegenheid tot het nuttigen van een drankje

De lezing vindt plaats in de Pieterskerk, Pieterskerkhof 1A, 2311 SP Leiden. De deuren van de Pieterskerk gaan open om 19:15 uur, start van de lezing is om 20:00 uur. Bezoekers ontvangen een boek met de tekst van de lezing en een drankje na afloop.

Kosten

Entree: € 17,50 (1e rang) / € 15,00 (2e rang). Let op: Sommige stoelen in de tweede rang hebben een beperkt zicht op het podium.