'Koopkrachtvoorspellingen CPB komen vaak niet uit'

Hoeveel gaan de verschillende inkomensgroepen er volgens jaar op vooruit of achteruit? Volgende week, na Prinsjesdag, vliegen de uitspraken ons weer om de oren, maar wat komt er van al die voorspellingen terecht?

Wimar Bolhuis

De onderzoeksredactie van RTL Z legde de voorspellingen van het CPB van de afgelopen jaren naast de daadwerkelijke cijfers en constateerde dat de cijfers vaak niet overeenkomen. Dat komt vaak omdat in de voorspellingen weinig rekening gehouden wordt met indivisuele verschillen, zegt universitair docent Wimar Bolhuis tegen RTL Z.

'In de voorspellingen gebruikt het CPB zo'n 100.000 voorbeeldhuishoudens. Maar ze gaan ervan uit dat er niets verandert in de situatie van die huishoudens. Ze krijgen geen nieuwe baan, geen kinderen, ze gaan niet scheiden. Terwijl juist dat soort veranderingen vaak voorkomen en veel invloed hebben op je koopkracht. Daardoor komen de voorspellingen vaak niet uit.'