Universiteit Leiden

nl en

Jelle van Buuren in de Volkskrant over radicaal islamitische scholen in Nederland

Er is opnieuw een discussie gaande over islamitische scholen in Nederland. Nieuwsuur en NRC vonden na hun onderzoek naar ongeveer 50 islamitische onderwijsinstellingen die buiten het reguliere onderwijs vallen, een omgeving waarbij leerlingen leren om zich af te keren tegen de basisbeginselen van de Nederlandse maatschappij.

Jelle van Buuren, Universitair Docent aan het Instituut van Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden vindt de situatie erg ingewikkeld. ‘Vanwege de vrijheid van godsdienst, het bijzonder onderwijs in Nederland en de vrijheid van onderwijs is het moeilijk voor de overheid om hier tegen op te treden. Ook is het lesmateriaal dat wordt gedoceerd op de islamitische scholen niet direct strafbaar’. Daarnaast noemt Van Buuren ook dat de tegengestelde belangen van verschillende werkgroepen van de overheid, de situatie een stuk moeilijk maakt.

De Nederlandse overheid wil optreden tegenover het ongewenste gedrag van islamitische scholen. Van Buuren vindt echter dat de overheid de plank mis slaat door de term ‘ongewenst gedrag’ te gebruiken. ‘Het lijkt mij beter om antwoorden te zoeken door de term ‘ideologische ondermijning’ te objectiveren. Wat zijn de kernwaarden en wat zijn de risico’s? Anders ontvangt de overheid terecht het verwijt dat het met twee maten meet’.

Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie