Jan Wim Buisman op NPO Radio 1 over zijn boek 'Onweer'

Onweer. De een houdt ervan, de ander vindt het vreselijk. Van oudsher werden donder en bliksem gezien als een van Gods middelen om mensen te straffen. Tot 1752, toen de bliksemafleider werd uitgevonden. Hoe kan het, dat mensen opeens anders begonnen te denken over natuurgeweld?

Lezen in het Donker Podcast

Jan Wim Buisman schreef over deze omslag het boek 'Onweer: een kleine cultuurgeschiedenis (1752-1830), dat eerder dit jaar door geschiedenisprogramma OVT werd verkozen tot Boek van de Maand. Afgelopen vrijdag 6 september schoof Buisman aan bij 'Lezen in het Donker', een nachtelijke radiouitzending op NPO1, om over zijn onderzoek te vertellen.

Voor wie vrijdagnacht niet aan de radio gekluisterd was: de volledige podcast is hier terug te luisteren.

Jan Wim Buisman is universitair docent aan het Leids Centrum voor Religiewetenschap (LUCSoR).