Daan Weggemans in de Stentor over de impact van ICT-storingen op ziekenhuizen

Een computerstoring legde maandag 2 september Gelre ziekenhuizen plat. Dit had grote gevolgen voor de afspraken van patiënten. Daan Weggemans onderzoeker aan het Institute for Security and Global Affairs (ISGA) werd over deze kwestie geïnterviewd door de Stentor.

Weggemans doet momenteel onderzoek naar ICT-storingen bij publieke organisaties. Hij zegt dat ziekenhuizen kwetsbaarder worden, omdat systemen digitaal meer met elkaar verbonden zijn. Als voorbeeld geeft hij de systemen waarmee digitaal afspraken worden ingepland, of systemen waarmee operatiekamers worden geboekt. ‘Deze digitale systemen zijn gekoppeld aan alle verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Wanneer één zo'n algemeen programma niet werkt, bijvoorbeeld het afsprakenregister, dan heeft dat enorme gevolgen voor de hele organisatie. Het is dan niet meer beperkt tot één hoekje dat niet kan werken, het treft het hele ziekenhuis’, aldus Weggemans.

Groeiend probleem

Volgens Weggemans zijn ICT-storingen bij ziekenhuizen al langer een groeiend probleem: ‘Ik denk wel dat ziekenhuizen zich ervan bewust zijn. Ze werken er hard aan, maar de veranderingen op digitaal gebied gaan razendsnel. Het is daarom lastig om te zeggen of ze op ICT-gebied wel goed zijn ingericht. Dat zal verschillen’.

Lees het volledige artikel op de Stentor.