Anchrit Wille in ‘Europa Nu’ over de hoorzittingen van de toekomstige Eurocommissarissen

Begin september van 2019 zijn de laatste namen van de toekomstige Eurocommissarissen bekend gemaakt en is het bekend welke kandidaten naar voren zijn geschoven door de lidstaten van de EU voor de nieuwe Europese commissie.

De politieke strijd rondom de benoemingen zal zich nu verplaatsen naar het Europees Parlement waar de komende weken de Eurocommissarissen in openbare hoorzittingen ondervraagd zullen worden over hun kwaliteiten, opvattingen en beleidsvoornemens. Het Europees Parlement zal na deze hoorzittingen in zijn geheel over de Europese Commissie een beslissing maken.

Democratisch instrument

Anchrit Wille, Universitair Hoofddocent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden noemt de hoorzittingen een waardevol democratisch instrument en vijf redenen waarom dit zo is: ‘Reden één is dat de bekwaamheid en geschiktheid van de kandidaten wordt getoetst op basis van gedegen vooronderzoek door het parlement. Ook worden de kandidaten geschreven vragen voorgelegd, die gaan over hun algemene geschiktheid, Europese inzet en onafhankelijkheid’. Reden twee is dat in de drie uur durende vraag en antwoordsessies, richten de Europarlementariërs zich vooral op het beleid en de portefeuille van de toekomstige Eurocommissaris. ‘De hoorzittingen worden gebruikt om duidelijkheid te krijgen over de beleidsvoornemens’ zegt Wille, ‘maar ook om toezeggingen te ontlokken’.

Tegenhouden benoemingen

De derde reden waarom er hoorzittingen worden gehouden is omdat het Europees Parlement de benoeming van bewindspersonen kan tegenhouden en zich kan uitspreken over de verdeling van de portefeuilleverantwoordelijkheden door de Commissievoorzitter. Als vierde reden noemt Wille dat de hoorzittingen het startpunt is van de werkrelatie tussen de Eurocommissaris en het parlement. Als vijfde en laatste reden is dat de hoorzittingen de transparantie van het benoemingsproces wordt vergroot. Het EP laat zien hoe gekozen volksvertegenwoordigers de selectie van bewindslieden uit de sfeer van 'achterkamertjes' naar de openbaarheid kunnen trekken. De hoorzittingen worden van de eerste tot de laatste seconde rechtstreeks in beeld gebracht, en leveren een interessant politiek schouwspel op‘.

Lees het volledige artikel op Europa Nu