Vijftig procent kans dat jij minimaal één keer op pulpnieuws hebt gereageerd

Een nieuw artikel, gepubliceerd door onderzoekers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science en het Leiden University Centre of Linguistics in het tijdschrift PLos ONE, laat zien dat 50% van de Nederlandse Facebookgebruikers ten minste één keer in aanraking komen met pulpnieuws. Daarnaast krijgt pulpnieuws meer reacties van Facebookgebruikers dan nieuwsberichten van echte nieuwssites.

Lage kwaliteit nieuws

Pulpnieuws is nieuws van lage kwaliteit dat zich verspreidt in de vorm van clickbait, met als doel veel user engagement te genereren.  Door pulpnieuws te vergelijken met mainstream nieuws, nieuws van hoogwaardige kwaliteit, kon het totale bereik van pulpnieuws worden bestudeerd. Daarnaast werd onderzocht hoe pulpnieuws zich ontwikkelt gedurende de tijd.

Duizenden Facebook berichten

Eerder onderzoek naar pulpnieuws werd vooral gedaan op Twitter. De onderzoekers focusten daarom op Facebook en verzamelden 117 duizend berichten die door 63 pulpnieuws pagina’s en 20 mainstream nieuws pagina’s waren gepubliceerd over een periode van vijf jaar. Door te bekijken hoe vaak een post werd geplaatst en hoe vaak een post werd geliked, gereageerd en gedeeld konden ze het bereik van zowel pulpnieuws als mainstream nieuws bestuderen.

Lees het volledige artikel hier