Femke Bakker wint Jean Blondel PhD Prize 2019

Politicoloog Femke Bakker (Universiteit Leiden) heeft de Jean Blondel PhD Prize 2019 gewonnen. Haar ‘Hawks and Doves: Democratic Peace Theory Revisited’ is volgens het European Consortium voor Political Research (ECPR) het beste politicologische proefschrift van afgelopen jaar.

Hawks and Doves

Bakker, inmiddels als docent verbonden aan het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden, onderzocht de democratic peace, het gegeven dat democratische staten geen oorlog tegen elkaar voeren. Hiervoor zijn in de politieke wetenschap verschillende theoretische verklaringen aangedragen. Maar een empirische onderbouwing ontbreekt meestal. Bovendien kijken politicologen zelden naar de rol van het individu in conflicten. Daarin heeft Bakker volgens de ECPR belangrijke stappen gezet.

In haar dissertatie beantwoordt Bakker de vraag wat maakt dat staten de onderlinge vrede bewaren, dan wel tegen elkaar ten strijde trekken als er een ernstig conflict speelt. Is het de dynamiek van het internationale statensysteem? Geven nationale politieke instituties de doorslag? Volgens Bakker schieten deze gangbare verklaringen tekort. Als besluitvormers worden geconfronteerd met een conflict, dan blijken specifieke beliefs (opvattingen, percepties) van de betrokkenen over conflictoplossing doorslaggevend.

Innovatieve en ambitieuze onderzoeksopzet

De jury was onder de indruk van de ‘innovatieve en ambitieuze’ onderzoeksopzet van de Leidse politicoloog. Bakker ontleent haar bevindingen aan experimenten met ongeveer 250 studenten in China, Rusland en de Verenigde Staten. Daarnaast deed zij een uitgebreide dataanalyse met behulp van de World Values Survey en een case study over de Falklandoorlog. Daarmee verzorgde zij een ‘interessante en mogelijk invloedrijke bijdrage aan het vakgebied’ en opende zij ‘tal van mogelijkheden voor verder empirisch onderzoek met innovatieve onderzoeksmethoden’, aldus de jury.

Femke Bakker
Femke Bakker (foto: Ruben Verheul)

Het ECPR is in 1970 opgericht als onafhankelijke vereniging. Zij telt 350 institutionele leden uit circa 50 landen wereldwijd; daarmee vertegenwoordigt het ECPR de belangrijkste universiteiten, studenten en academici die onderwijs verzorgen en onderzoek doen op het gebied van de politicologie.

De Jean Blondel PhD Prize, genoemd naar de vermaarde Franse vergelijkend politicoloog, wordt sinds 2003 jaarlijks uitgereikt voor het beste proefschrift over politiek (in de brede zin van het woord).

Verder lezen?

Profielpagina Femke Bakker

Haviken en duiven ontleed

2019 Jean Blondel prize goes to Femke Bakker (ECPR site)