The Hague Program for Cyber Norms verwelkomt Visiting Fellow Russell Buchan

Met veel genoegen heten wij Russell Buchan welkom als Visiting Fellow aan de Universiteit Leiden. Russell zal van 19 augustus tot 13 september 2019 verbonden zijn aan het The Hague Program for Cyber Norms van het Institute of Security and Global Affairs.

Russell Buchan

Dr. Russell Buchan (@RussellBuchan) is senior docent in internationaal recht aan de universiteit van Sheffield in Groot-Brittannië. Russell heeft meerdere publicaties op zijn naam staan op het gebied van internationaal recht en dan met name over de rol die internationaal recht speelt als het gaat om cyber security. Over het onderwerp cyber security verscheen onlangs van zijn hand de monografie: ‘Cyber Espionage and International Law’ (Hart, 2018). Daarnaast is hij co-redacteur van het ‘Research Handbook on International Law and Cyberspace’ (Edward Elgar, 2015). Ook heeft Russell tien essays geschreven over de toepassing van internationaal recht op het gebied van cyberspace, die gepubliceerd zijn in internationaal gerenommeerde vakbladen zoals het ‘Journal of Conflict and Security Law,  het ‘Chinese Journal of International Law’ en het ‘Cornell International Law Journal’.

Lecture on 12 September 2019

Ter afsluiting van zijn Visiting Fellowship zal Russell op 12 september 2019 een lezing geven getiteld: 'Industrial Cyber Espionage under International Law'. U kunt zich hier per e-mail voor aanmelden via: info@thehaguecybernorms.nl.

The Hague Program for Cyber Norms

Het The Hague Program for Cyber Norms richt zich op de ontwikkeling en implementatie van cybernormen. We willen onderzoeken welke normen bestaan en hoe deze het beste kunnen worden toegepast ter ondersteuning van cyber security, stabiliteit en vrede. Met dit doel voor ogen onderzoeken wij hoe er zich een consensus vormt tussen overheden, academici en de maatschappij over bepaalde normen en hoe zij het beste kunnen worden toegepast op het handelen van staten in cyberspace. We onderzoeken ook het verloop in de ontwikkeling van normatief en wetenschappelijk denken binnen dit vakgebied en we dragen bij aan de dialoog over de standaardisering van verantwoord gedrag met betrekking tot ICTs.