Studenten MBO Rijnland animeren Leidse Natuurkunde

Verkleiningsstralen, microrobots en schaatsers die plotseling een wak in duiken: studenten van het MBO Rijnland lieten hun verbeelding de vrije loop bij het animeren van Leids natuurkunde-onderzoek. Het resultaat: elf verrassende en diverse wetenschapsanimaties.

Motion Graphics

‘Het idee is dat onze studenten werken voor een echte opdrachtgever’, zegt docente Marieke Huisman van het MBO Rijnland over deze samenwerking met de Universiteit Leiden. ‘Dus we willen ook dat de video’s daarvoor geschikt zijn.’ De bedoeling is dat studenten van het vak Motion Graphics en Grafisch Vormgeven animaties maken bij één van drie verschillende onderwerpen van het Leidse natuurkunde-instituut LION.

Ze konden kiezen uit drie onderwerpen. De eerste is het onderzoek naar hoe schaatsen precies werkt van de onderzoeksgroep van Tjerk Oosterkamp. Er is het onderzoek naar bouwen met colloïden, deeltjes van zo’n duizendste millimeter, van de onderzoeksgroep van Daniela Kraft. En er zijn de muurformules, de natuurkundige formules die op Leidse muren zijn geschilderd in strakke letters met mooie illustraties, door de stichting TEGEN-BEELD, en in overleg met natuurkundigen Sense Jan van der Molen en Ivo van Vulpen.

Grappig

Bij ieder onderwerp is er een korte voice-overtekst, en daarnaast kregen de studenten uitleg over het onderzoek en ook een rondleiding in de laboratoria van Oosterkamp en Kraft. Het resultaat, gepresenteerd op 28 juni, was kleurrijk, fantasievol, vaak glashelder en ook soms erg grappig.

Zo was er de video over de muurformules van Youri van de Weteringh, met ouderwets gerasterde zwartwit-foto’s in duotone-kleuren van de Leidse binnenstad, waar ineens een enorme Boeing overheen vliegt. Met gelikte voice-over en achtergrondmuziek.

Youri van de Weteringh

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Of de glasheldere uiteenzetting over schaatsen, wrijving en smeltwater op het ijs, door Fleur de Haas, waarin wrijving wordt uitgebeeld met vierkantjes die over elkaar schuiven, en die later ook blijken te kunnen smelten. Niet alleen helder, ook mooi.

Fleur de Haas

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Ook fraai was de colloïdenvideo van Ramon Hensing, met een strak geanimeerde ‘mad professor’ inclusief verkleiningsstraal.

Ramon Hensing

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

En dan waren er ook nog mooie animaties van Fatih Saribas, Tom Kornman, Kevin van Egmond, Shakier Hoebdar, Thuis Maas, Kevin Hu, Ollie Wieten en Tristan Kizil.

Fatih Saribas

Tom Kornman

Kevin van Egmond

Shakier Hoebdar

Thijs Maas

Kevin Hu

Ollie Wieten

Tristan Kizil

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Studenten van MBO Rijnland, bedankt voor al julie werk, en jullie frisse blik van buitenaf!