Jorrit Rijpma doceert op zomerscholen in Brussel en Kachreti (Georgië)

Jorrit Rijpma was uitgenodigd om dit jaar les te geven op een aantal zomerscholen. Hij gaf les op de CLEER-zomerschool over externe betrekkingen, de ICPMD-zomerschool over migratie en asiel en de Odysseus-zomerschool.

De CLEER zomerschool over externe betrekkingen, georganiseerd door de Universiteit Maastricht.

Hij gaf zijn eerste lezing over de externe dimensie van justitie en binnenlandse zaken op de CLEER-zomerschool over externe betrekkingen, georganiseerd door de Universiteit Maastricht op hun Brusselse campus. Hij richtte zich op de trend van informalisering van instrumenten voor asiel- en migratiebeheer, wat ook het thema was van de recente MOSE-workshop op de rechtenfaculteit van Leiden.

Rijpma gaf vervolgens les op de ICPMD-zomerschool over migratie en asiel in Kachreti (Georgië). Deze zomerschool, gefinancierd door de Europese Unie, was gericht op professionals aan het begin van hun loopbaan en getalenteerde studenten uit Oost-Europa en Centraal-Azië. Rijpma gaf les in het wettelijke kader voor internationale bescherming en gaf een aantal workshops waarbij de studenten zich bezighielden met cases over de bescherming van vluchtelingen.

Een laatste zomerschool vond plaats aan de ULB in Brussel, georganiseerd door het Odysseus-netwerk. Hier besprak Rijpma recente ontwikkelingen op het gebied van EU-grensbeheer, waaronder de recente wijzigingen in het mandaat van het Europees grens- en kustwachtagentschap.