Jaap de Hoop Scheffer in Knack over de positie van Europa tijdens de G20-top in Osaka

Jaap de Hoop Scheffer, Hoogleraar International relations and Diplomatic Practice aan het Insitute of Security and Global Affairs van Universiteit Leiden, sprak in Knack over de positie van Europa ten opzichte van de Verenigde Staten en China ‘Europa moet opletten dat het niet in een notenkraker terechtkomt, als dat al niet een beetje het geval is’.

De leiders van de G20 zijn op 28 en 29 juni in Osaka bijeengekomen om belangrijke mondiale economische uitdagingen te bespreken. 'We zouden wel eens op weg kunnen zijn naar een bipolaire wereld, waarin alles draait om de rivaliteit tussen de Verenigde Staten en China', zegt Jaap de Hoop Scheffer.

De rol van Europa

Op de vraag of Europa bescheiden is zei de Hoop Scheffer het volgende: ‘Ja. Militair zijn we een dwerg en politiek een adolescent. Maar financieel-economisch zijn we een reus. We zouden veel scherper moeten varen. Om te beginnen moeten we een stevige handelspolitiek voeren. De Europese Commissie heeft de fusie tussen de Franse treinbouwer Alstom en het Duitse Siemens tegengehouden. Dan mag je niet schrikken als de Chinezen over twee jaar aan je deur staan met hogesnelheidstreinen voor een derde van de prijs’.

De euro

De Hoop Scheffer vertelt daarbij dat het belangrijk is om verder te bouwen aan de fundamenten van de euro ‘Want de dollar is nog altijd veruit de belangrijkste reservevaluta in de wereld. De EU importeert 2 procent van haar energie uit de VS, en 80 procent van de daarmee gepaard gaande transacties gebeurt in dollar’, aldus de Hoop Scheffer.

Lees verder op Knack (eerst registreren).