Paul Abels in NRC over de rol van de AIVD in de Haga-kwestie

Het islamitische Haga Lyceum is in de afgelopen maanden in toenemende mate onder verdenking komen te staan. De school wordt verdacht voor de verspreiding van een staatsondermijnende versie van de salafistische geloofsleer. Deze informatie kwam van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

Volgens de AIVD wordt er onderwijs gegeven in de salafistische geloofsleer. Dit kan bijdragen aan het ontstaan van een parallelle samenleving. Daarnaast zouden er tussen 2009 en 2013 banden zijn geweest met een Kaukasische terreurgroep.

De rol van de AIVD

De gang van zaken roept een reeks vragen op en met name wat de rol van de AIVD is? Dit werd in een eerder artikel in NRC beantwoord door oud-AIVD-ambtenaar Paul Abels en bijzonder hoogleraar Inlichtingenstudies aan het Institute of Securities and Global Affairs (ISGA). Ook is hij werkzaam bij de NCTV, de dienst die delen van het ambtsbericht publiek maakte. Abels beoordeelde de Haga-kwestie als een ‘geslaagde verstoringsactie’ van de AIVD. Volgens Abels ‘opereert de dienst daarbij manipulatief; dat wil zeggen dat de dienst met zijn informatie het gedrag van anderen probeert te beïnvloeden.’ Als dat zo is, dan horen in Den Haag allerlei alarmbellen af te gaan.

Lees verder op de website van NRC.