Michiel Luining bij BNR over topposities EU

Docent Michiel Luining was te gast in een EU-panel van BNR Radio in het programma Zakendoen. In het item wordt gesproken over het politieke spel om de topposities van de EU na de Europese Verkiezingen van mei 2019.

Het gaat om vijf topposities van de Europese Unie, hoe spelen de landen dit uit? ' Dit politieke spel kenmerkt zich als intransparant en daardoor niet democratisch genoeg volgens critici,'  zegt Luining. 'Tegelijkertijd kan dit spel  -  waarbij tussen Europese politieke actoren compromissen worden gemaakt over verscheidene belangen - ook als "democratie achter gesloten deuren" worden gekenmerkt.'

Michiel Luining is docent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden in Den Haag.

Terugluisteren en meer over deze aflevering van het programma Zakendoen op de website van BNR. Het EU-panel begint vanaf 1 uur en 6 minuten.