Leidse natuurkunde koopt een echte Horndeski

Het natuurkunde-instituut LION heeft een schilderij gekocht van natuurkundige Gregory Horndeski, die in 1974 een veelgeprezen artikel over de zwaartekracht schreef. Pas na 35 jaar, toen Horndeski allang kunstenaar was, werd het een hit onder kosmologen.

Horndeski Scalar Theory, Past, Present and Future

Rond 2010 kreeg Horndeski, inmiddels een geslaagde schilder, een onverwacht telefoontje van promovendus Alejandro Guarnizo Trilleras. Hij was op zoek naar een illustratie voor het omslag van zijn proefschrift. Of hij misschien een schilderij mocht gebruiken van de beroemde Horndeski, bedenker van de de klasse van heelalmodellen die zijn naam droeg.

Zo kwam de verbaasde kunstenaar erachter dat hij inmiddels een veelgeciteerd wetenschapper was. Zijn sleeping beauty, het artikel ‘Second-order scalar-tensor field equations in a four-dimensional space’, heeft inmiddels bijna duizend citaties van kosmologen, de meeste na 2010.

Gregory Horndeski, 'Horndeski Scalar Theory, Past, Present and Future'

Vincent van Gogh

Geïnspireerd door het late succes publiceerde Horndeski in loop van de jaren tien weer een aantal nieuwe artikelen over zwaartekracht. Daarnaast verwerkt hij concepten en formules uit de natuurkunde in zijn schilderijen, zoals bijvoorbeeld het werk ‘Horndeski Scalar Theory, Past, Present and Future’, dat sterk doet denken aan inspiratiebron Vincent van Gogh.

Inmiddels is dat schilderij gearriveerd in het Instituut Lorentz van het Leidse natuurkunde-instituut LION, aangekocht op initiatief van Leids kosmologe Alessandra Silvestri. ‘Ik vond het zo’n mooi verhaal’, zegt Silvestri, ‘en toen ik erachter kwam dat hij kosmologische formules gebruikte, ben ik gaan kijken of we het niet konden aankopen.’ Het werk komt te hangen op de Casimir-koffiekamer.

Het Groninger Museum ging het LION voor, met de eerdere  aankoop van twee Horndeski’s in 1986. Overigens zonder formules.