LUC- project UNPLASTIC wint Dopper Changemaker Challenge

UNPLASTIC, een onderzoeksproject van het Leiden University College, heeft vorig weekend de Dopper Changemaker Challenge 2019 gewonnen. Afgelopen semester werkten LUC – studenten Roos Kolkman, Iris Iedema, Jiske van Oeffelt en Maria Clara samen met Thijs Bosker aan het initiatief over plasticvervuilling en onderwijs.

Dopper Changemaker Challenge

Onder leiding van Thijs Bosker, universitair hoofddocent Milieuwetenschappen aan het Leiden University College, ontwikkelden LUC- student Roos Kolkman samen met haar medestudenten onderwijspakketten voor docenten – ongeacht of zij Biologie of Economie doceren – zodat zij hun leerlingen kunnen onderwijzen over één van onze grootste uitdagingen tot nu toe - plasticvervuiling. De ontwikkelde onderwijspakketten bieden docenten over de hele wereld de nodige tools om les te geven over plasticvervuiling en zo de jonge generatie te inspireren. Om de benodigde financiering rond dit initiatief rond te krijgen, heeft UNPLASTIC deelgenomen aan de Dopper Changemaker Challenge 2019. In deze strijd wedijveren studenten met hun afstudeerproject of scriptie met als doel het kick starten van initiatieven die onze plastic en schoon drinkwater issues oplossen.

Ferry Pitching

LUC-student Roos Kolkman vertegenwoordigde UNPLASTIC in de halve finale. Na de halve finale kregen 10 Nederlandse en Belgische finalisten de kans om hun ideeën te presenteren. Tijdens het oversteken van de rivier het IJ in Amsterdam, presenteerden de kandidaten op een voorboot hun ideeën aan jury en forensen. LUC’s project UNPLASTIC werd daarbij verkozen tot winnaar en won daarmee een subsidie van € 5000 om het ambitieuze plan van UNPLASTIC verder te ontwikkelen.

UNPLASTIC biedt docenten over de hele wereld de kennis en hulpmiddelen die zij nodig hebben om hun leerlingen te onderwijzen over één van onze grootste uitdagingen: plasticvervuiling. Het platform heeft een breed scala aan actuele informatie over plasticvervuiling onderverdeeld in specifieke onderwijs. Elk onderwerp is onderverdeeld in een reeks modules en inspireert de toekomstige generatie plasticvervuiling bij de wortels aan te pakken.