Leiden Leadership Lunch: Innovation Capacity in Times of Decline

Tijdens de Leiden Leadership Lunch op vrijdag 14 juni stond innovatie in tijden van bezuinigingen in (publieke) organisaties centraal. Ditmaal presenteerde Joris van der Voet zijn wetenschappelijke onderzoek naar ‘Innovation Capacity in Times of Decline’. Joris van der Voet is universitair docent Publiek Management aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden en aangesloten bij het Leiden Leadership Centre.

Bezuinigingen en Innovatie: Een Ambivalente Relatie

Het onderzoek ‘Innovation Capacity in Times of Decline’ richt zich op de ambivalente relatie tussen bezuinigen en innovatie in Vlaamse gemeenten: Zorgt financiële schaarste voor creativiteit en het nemen van risico’s, of zorgt het juist voor verstarring en stabiliteit? Op basis van twee verschillende theoretische perspectieven, de psychologische en economische, is er verschillend zoekgedrag te verwachten.

Onderzoeksresultaten

Tijdens de bijeenkomst is Dr. Joris van der Voet in het bijzonder ingegaan op een recente experimentele studie over het zoekgedrag van politici en managers in reactie op slechte financiële prestaties. Uit de experimenten blijkt dat de aandacht van politici meer uitgaat naar problemen dan naar oplossingen. Van der voet stelt vervolgens dat financiële schaarste het zoekgedrag vergroot naar oplossingen, maar niet naar problemen.  Wanneer managers en politici in het experiment te maken hadden met de situatie van financiële overschotten bleek dat het zoekgedrag van managers naar oplossingen wel vergroot werd, maar het zoekgedrag van politici niet vergroot werd. In vervolgonderzoek zal, naast het zoekgedrag van politici en managers, worden gekeken naar besluitvorming en implementatie.

Leiden Leadership Lunch

Tijdens de lunchbijeenkomsten van het Leiden Leadership Centre staat leiderschap centraal, waarbij praktijk en wetenschap met elkaar verbonden wordt. Onder het genot van een verzorgde lunch ontmoeten studenten, practitioners en wetenschappers elkaar en worden inzichten, ervaringen en kennis  omtrent leiderschap gedeeld. Bekijk onze website voor een indruk van afgelopen bijeenkomsten.

De volgende Leiden Leadership Lunch vindt plaats op vrijdag 27 september 2019. Houd onze website in de gaten voor meer informatie.