Bedrijven benutten al tientallen jaren fiscaal lek

Al sinds de jaren 70 besparen veel grote bedrijven op de winstbelasting. De Belastingdienst wist hiervan af, maar liet het toch gebeuren.

Jan Vleggeert

Dat blijkt uit onderzoek van universitair hoofddocent Jan Vleggeert, waar Trouw over schrijft. Vleggeert vond in het Nationaal Archief een interne notitie van de Belastingdienst uit 1980, waarin staat dat onder meer V&D, Heineken en voedingsconcern Wessanen gebruik maakten van de constructie.

De constructie werkt als volgt: bedrijven die in veel landen actief zijn zetten een interne bank op in een belastingparadijs. Deze bank leent dochtermaatschappijen geld voor activiteiten. De rente die wordt betaald, wordt in landen met een hoge winstbelasting (zoals Nederland) afgetrokken van de winst. Ook in het belastingparadijs wordt de winst niet belast. 'Er is sprake van oneigenlijk gebruik op grote schaal', schrijft de directeur van de Belastingdienst in de notitie.

Begin 2018 biechtte staatssecretaris Menno Snel aan de Tweede Kamer op dat de Belastingdienst deze constructie lange tijd heeft gedoogd, maar dat eind 2016 een einde kwam aan deze rulings. Volgens Vleggeert zijn er echter aanwijzingen dat de fiscus zulke afspraken nog altijd maakt.