Augmented reality applicatie helpt studenten bij het stellen van diagnoses

Geneeskundestudenten aan het LUMC kunnen met de nieuwe augmented reality-applicatie AugMedicine: Lung cases straks sneller verschillende longaandoeningen herkennen. De applicatie werd dinsdag 25 juni gelanceerd.

Hololens

In de applicatie is het mogelijk om de anatomische modellen als hologrammen in de ruimte of op een persoon te projecteren door de Microsoft Hololens. Studenten krijgen op deze manier een duidelijke weergave te zien van de longen.

Door de Hololens kunnen ze de longen van alle kanten bekijken. Door een virtuele stethoscoop op het hologram te houden, zijn de longgeluiden te horen. Vervolgens kunnen studenten ook zien hoe het bijbehorende ziektebeeld eruit ziet.

Samenwerking

De applicatie is een samenwerking van de Clinical teaching unit van de interne geneeskunde (LUMC) en het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden. Het project stond onder leiding van prof. dr. Marlies Reinders in samenwerking met Arianne Pieterse (interne geneeskunde) en dr. Beerend Hierck (anatomie en embryologie).

Hololens App AugMedicine: Lungcases

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Meer weten over de augmented reality-applicatie? Lees dan het nieuwsbericht op LUMC.nl.