Marieke Liem op Radio 1 BE over moordende moeders

Het type moeder wat het meeste afstaat van het romantische ideaal beeld van de moeder, is de moeder die dood. Als voorbeeld Genevieve Lhermitte, de moeder die haar 5 kinderen ombracht, of de neurochirurg die haar 14 jarige dochter doodde van wie het proces onlangs ten einde kwam. Dat zijn de verhalen die choqueren. Dat denkbeeld ruist in tegen alles hoe wij over een moeder denken. Marieke Liem, universitair hoofddocent aan het Insitute of Security and Global Affairs van Universiteit Leiden, sprak hierover bij Radio 1 BE.

De opening van de radioshow begon met de vraag ‘Hoe is zoiets mogelijk? Een moeder die haar kind ombrengt’. Liem ‘Zoals u net al zei, dit is iets wat indruist tegen alle intuïtief en dat roept daarom zoveel vraagtekens op als zoiets gebeurd. Wanneer we over kinderdoding spreken, waaronder kinderdoding door moeders is het belangrijk om ze niet op een hoop te scharen, maar juist een nuance aan te brengen tussen de verschillende typen en daaraan de verschillende motieven die ten grondslag liggen.’

De motieven

Liem legt uit dat in de algemene wetenschap vier categorieën worden gehanteerd bij kinderdoding door moeders. Een veel voorkomende categorie is neonaticide. Dit is het doden van het pasgeboren kind. ‘Dat gebeurt vaak door angst voor ontdekking. Of bij sommige vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn door een extreem laag IQ of door een psychose. Vaak wordt deze vorm van delict begaan door jonge moeders’.

De Medea

Een andere vorm is de Medea, Deze staat qua aard en omvang ver van de neonaticide af. De Medea is de doding van het kind uit wraak vanwege de ex partner. Als voorbeeld geeft Liem de scheiding tussen man en vrouw met het idee ‘als ik de kinderen niet kan hebben, als ze niet van mij zijn, dan zeker niet van jou’. Medea is van origine een vrouwelijke mythologische god. Overigens in het Westen komt het vaker voor dat Medea wordt gezien als een man. Liem geeft als verklaring dat dit komt omdat kinderen vaker worden toegewezen aan de moeder, dus de wraak komt van de vader.

Wil je meer weten over de categorieën van kindermoord door moeders? Beluister hier het fragment (vanaf min 01:38:00).