Dierenwelzijn moet in de Grondwet

Twee daders van ernstige dierenverwaarlozing kregen deze maand geen (volledig) verbod tot het houden van (huis)dieren opgelegd in een strafzaak. Want, zo redeneerde de rechter onder meer: dieren in de veehouderij worden immers ook niet florissant behandeld en de maatschappij accepteert dat.

Dat de veroordeelden met hun nalatige gedrag meerdere doden op hun geweten hebben verandert de zaak niet, want het gaat hier immers ‘slechts’ om dieren, aldus de rechter. Deze zaak toont aan dat het de hoogste tijd is om dierenwelzijn in onze Grondwet op te nemen.

In Trouw van vandaag stelt Janneke Vink, universitair docent rechtsfilosofie en promovendus, dat de staat verantwoordelijk is voor het garanderen van dierenwelzijn. Lees meer hierover in het artikel in Trouw van 20 mei 2019.